Trivsel - et befordrende eller tyrannisk begreb? Skitsering af et udvidet begreb om skoletrivsel

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Trivsel i skolen forbindes både til børns motivation for og lyst til at gå i skole og læring og præstationer (fx i test og karakterer). På den måde er det både meningsfuldt og forståeligt at trivsel er blevet en centralt omdrejningspunkt i arbejdet med skoleudvikling. På den anden side er der en risiko for at simplificerede forståelser af trivsel kommer til at underminere begrebets udviklende potentiale, så det i stedet bliver ’tyrannisk’, i form af individualiserende og forenklede forskrifter eller normer for, hvordan børn ’bør være og føle’. Dermed kan fokus på trivsel paradoksalt nok komme til at overskygge vigtige problemer i skolen. I denne artikel vil vi påpege og diskutere nogle af de simplificeringer af trivsel i skolen, som man kan støde på i forskning og praksis og skitsere et udvidet begreb om skoletrivsel, der retter opmærksomheden på elevers trivsel som et komplekst og dynamisk samspil mellem forbundne dimensioner: befindende, tilhør, tilblivelse og handlekraft forankret i skolen som pædagogisk og kulturel organisation.
Bidragets oversatte titelWellbeing - a transformative or tyrannical concept?
OriginalsprogDansk
TidsskriftPædagogisk Psykologisk Tidsskrift
Vol/bind58
Nummer1
Sider (fra-til)54-64
Antal sider11
ISSN1903-0002
StatusUdgivet - 2021

Emneord

  • skole
  • trivsel
  • begrebet skoletrivsel
  • Grundskole
  • Trivsel

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne om 'Trivsel - et befordrende eller tyrannisk begreb? Skitsering af et udvidet begreb om skoletrivsel'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.

Citationsformater