Titte-bøh! Frygt og leg i danske daginstitutioner

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

I denne artikel gennemgår vi en række fund fra forskningen i børn og unges forhold til det uhyggelige. Vi præsenterer derefter data indsamlet gennem interviews med pædagoger fra en række danske vuggestuer og børnehaver. Vores undersøgelse viser, at introduktionen til uhygge og ‘det gode gys’ er enormt udbredt i den danske pædagogiske praksis helt ned til vuggestuealderen. Her finder vi en høj frekvens af aktiviteter som mørkeleg, sanglege med uhyggelige elementer og fangelege, samt sjældnere iscenesatte møder med udklædte mytiske skikkelser som påskeharen, julemanden eller den sure trold, der ikke kan lide, når de tre bukkebruse tramper på hans bro. Endeligt tyder undersøgelsen på, at introduktionen til det uhyggelige ofte er en uudtalt traditionsbåren dannelsesproces, hvor det pædagogiske personale med stor følsomhed afvejer børnenes modtagelighed over for uhyggelige aktiviteter med det formål at understøtte barnets udvikling og nysgerrighed over for det dragende og skræmmende.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Pædagogisk Tidsskrift
Vol/bind2022
Nummer1
Sider (fra-til)10-22
Antal sider13
ISSN0904-2393
StatusUdgivet - mar. 2022

Citationsformater