Tilblivelse af talenter og ikke-talenter: om unges arbejde med at blive til som idrætstalenter

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Standard

Tilblivelse af talenter og ikke-talenter : om unges arbejde med at blive til som idrætstalenter . / Nielsen, Jens Christian; Olesen, Jesper; Skrubbeltrang, Lotte Stausgaard.

I: Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift, Bind 53, Nr. 2, 9, 2016, s. 90-104.

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Harvard

Nielsen, JC, Olesen, J & Skrubbeltrang, LS 2016, 'Tilblivelse af talenter og ikke-talenter: om unges arbejde med at blive til som idrætstalenter ', Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift, bind 53, nr. 2, 9, s. 90-104.

APA

Nielsen, J. C., Olesen, J., & Skrubbeltrang, L. S. (2016). Tilblivelse af talenter og ikke-talenter: om unges arbejde med at blive til som idrætstalenter . Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift, 53(2), 90-104. [9].

CBE

MLA

Nielsen, Jens Christian, Jesper Olesen og Lotte Stausgaard Skrubbeltrang. "Tilblivelse af talenter og ikke-talenter: om unges arbejde med at blive til som idrætstalenter ". Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift. 2016, 53(2). 90-104.

Vancouver

Nielsen JC, Olesen J, Skrubbeltrang LS. Tilblivelse af talenter og ikke-talenter: om unges arbejde med at blive til som idrætstalenter . Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift. 2016;53(2):90-104. 9.

Author

Nielsen, Jens Christian ; Olesen, Jesper ; Skrubbeltrang, Lotte Stausgaard. / Tilblivelse af talenter og ikke-talenter : om unges arbejde med at blive til som idrætstalenter . I: Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift. 2016 ; Bind 53, Nr. 2. s. 90-104.

Bibtex

@article{421dec2ea6f948fc921201710d4b2740,
title = "Tilblivelse af talenter og ikke-talenter: om unges arbejde med at blive til som idr{\ae}tstalenter ",
abstract = "I artikel belyses, hvordan unge potentielle idr{\ae}tstalenter i folkeskolens idr{\ae}tsklasser arbejder p{\aa} at leve op til repr{\ae}sentationen af det at v{\ae}re et talent. Analysen fokuserer p{\aa}, hvad der sker, hvis potentielle talenter af forskellige grunde har vanskeligt ved at leve op til de forventninger, der rettes mod dem. I analyser tages der afs{\ae}t i et poststrukturalistisk begreb om becoming der tilf{\o}rer analysen centrale perspektiver p{\aa}, hvordan potentielle idr{\ae}tstalenter g{\o}r og praktiserer talent, og p{\aa} de forventninger til udvikling de s{\o}ges forpligtiget p{\aa}. Det anvendte begreb om becoming henter i s{\ae}rlig grad inspiration fra den Deleuze{\textquoteright} begrebsverden og fra poststrukturalistiske etnografiske analyser, der tr{\ae}kker p{\aa} denne eller tilsvarende begrebss{\ae}t. Deleuze skelner mellem tilblivelse, hvor individet lever op til forventede repr{\ae}sentationer og normer og (for)bliver den samme, becoming-the-same, og tilblivelse, hvor individet bliver en anden, becoming-other. Becoming kan s{\aa}ledes, som del af et udviklingsbegreb, bidrage til at unders{\o}ge m{\o}det mellem herskende talentforst{\aa}elser og potentielle idr{\ae}tstalenter subjektivering igennem disse – og dermed hvad de unge skal g{\o}re for at passere som et talent i udvikling. Endeligt pr{\ae}sentere artiklen inspireret af Bronwyn Davies et begreb om emergent lytning, der i praksisfeltets m{\o}de med talenter kan skabe rum for bredere og alternative former for talentg{\o}relsen.",
keywords = "Talentg{\o}relse, Talentudvikling, Tilblivelse, Emergent lytning, Gilles Deleuze, Bronwyn Davies, Idr{\ae}tsklasser, Talent, Ungdomsuddannelse, L{\ae}ring , Talent, Ungdomsuddannelse, L{\ae}ring ",
author = "Nielsen, {Jens Christian} and Jesper Olesen and Skrubbeltrang, {Lotte Stausgaard}",
year = "2016",
language = "Dansk",
volume = "53",
pages = "90--104",
journal = "P{\ae}dagogisk Psykologisk Tidsskrift",
issn = "1903-0002",
publisher = "Forlaget Skolepsykologi",
number = "2",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Tilblivelse af talenter og ikke-talenter

T2 - om unges arbejde med at blive til som idrætstalenter

AU - Nielsen, Jens Christian

AU - Olesen, Jesper

AU - Skrubbeltrang, Lotte Stausgaard

PY - 2016

Y1 - 2016

N2 - I artikel belyses, hvordan unge potentielle idrætstalenter i folkeskolens idrætsklasser arbejder på at leve op til repræsentationen af det at være et talent. Analysen fokuserer på, hvad der sker, hvis potentielle talenter af forskellige grunde har vanskeligt ved at leve op til de forventninger, der rettes mod dem. I analyser tages der afsæt i et poststrukturalistisk begreb om becoming der tilfører analysen centrale perspektiver på, hvordan potentielle idrætstalenter gør og praktiserer talent, og på de forventninger til udvikling de søges forpligtiget på. Det anvendte begreb om becoming henter i særlig grad inspiration fra den Deleuze’ begrebsverden og fra poststrukturalistiske etnografiske analyser, der trækker på denne eller tilsvarende begrebssæt. Deleuze skelner mellem tilblivelse, hvor individet lever op til forventede repræsentationer og normer og (for)bliver den samme, becoming-the-same, og tilblivelse, hvor individet bliver en anden, becoming-other. Becoming kan således, som del af et udviklingsbegreb, bidrage til at undersøge mødet mellem herskende talentforståelser og potentielle idrætstalenter subjektivering igennem disse – og dermed hvad de unge skal gøre for at passere som et talent i udvikling. Endeligt præsentere artiklen inspireret af Bronwyn Davies et begreb om emergent lytning, der i praksisfeltets møde med talenter kan skabe rum for bredere og alternative former for talentgørelsen.

AB - I artikel belyses, hvordan unge potentielle idrætstalenter i folkeskolens idrætsklasser arbejder på at leve op til repræsentationen af det at være et talent. Analysen fokuserer på, hvad der sker, hvis potentielle talenter af forskellige grunde har vanskeligt ved at leve op til de forventninger, der rettes mod dem. I analyser tages der afsæt i et poststrukturalistisk begreb om becoming der tilfører analysen centrale perspektiver på, hvordan potentielle idrætstalenter gør og praktiserer talent, og på de forventninger til udvikling de søges forpligtiget på. Det anvendte begreb om becoming henter i særlig grad inspiration fra den Deleuze’ begrebsverden og fra poststrukturalistiske etnografiske analyser, der trækker på denne eller tilsvarende begrebssæt. Deleuze skelner mellem tilblivelse, hvor individet lever op til forventede repræsentationer og normer og (for)bliver den samme, becoming-the-same, og tilblivelse, hvor individet bliver en anden, becoming-other. Becoming kan således, som del af et udviklingsbegreb, bidrage til at undersøge mødet mellem herskende talentforståelser og potentielle idrætstalenter subjektivering igennem disse – og dermed hvad de unge skal gøre for at passere som et talent i udvikling. Endeligt præsentere artiklen inspireret af Bronwyn Davies et begreb om emergent lytning, der i praksisfeltets møde med talenter kan skabe rum for bredere og alternative former for talentgørelsen.

KW - Talentgørelse

KW - Talentudvikling

KW - Tilblivelse

KW - Emergent lytning

KW - Gilles Deleuze

KW - Bronwyn Davies

KW - Idrætsklasser

KW - Talent

KW - Ungdomsuddannelse

KW - Læring

KW - Talent

KW - Ungdomsuddannelse

KW - Læring

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 53

SP - 90

EP - 104

JO - Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift

JF - Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift

SN - 1903-0002

IS - 2

M1 - 9

ER -