Abstract
I mit PhD-projekt undersøger jeg tomrummet som et markant visuelt fænomen og modernitetstegn i dansk/nordisk maleri i anden halvdel af 1800-tallet. Tomrum skal her forstås som proto-abstrakte dele i motivernes baggrunde, som vibrerer mellem materialitet og immaterialitet, mellem repræsentation og abstraktion og mellem rumlighed og flade, og som i varierende grad strider mod at underordne sig motivernes figurer og handling. Med afsæt fra Wolfgang Iser og Wolfgang Kemps receptionsæstetik – og i et indledende forsøg på at kaste et kritisk blik på projektets geografiske empiriafgrænsning – spørger jeg: Er det meningsfuldt at tale om særligt nordiske tomrum, og hvad karakteriserer dem i så fald? Empirisk tager oplægget afsæt i den europæiske stiltrend, som udvikler sig i 1880'ernes og 90'ernes maleri, hvor figurer, ofte med en indadvendt fremtoning, iscenesættes i billedernes forgrunde på baggrundsflader, der ofte har form af monokrome vægge.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 6 dec. 2017 |
Status | Udgivet - 6 dec. 2017 |
Begivenhed | Figur/Abstraktion: Afdelingsseminar for Kunsthistorie, Æstetik & Kultur og Museologi - Varighed: 6 dec. 2017 → 6 dec. 2017 http://cc.au.dk/aktuelt/arrangementer/vis-arrangement/artikel/afdelingsseminar-for-kunsthistorie-aestetik-kultur-og-museologi/ |
Seminar
Seminar | Figur/Abstraktion |
---|---|
Periode | 06/12/2017 → 06/12/2017 |
Internetadresse |