Tidlig indsats? Praksis i børnehavers inklusion af børn med autisme

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

”Tidlig indsats” som en fortælling om opsporing og forebyggelse har forplantet sig i forhold til alle former for udsatte grupper af børn. Vores analytiske opmærksomhed retter sig mod børn med autisme, der adskiller sig fra mange andre grupper ved klassificeringen af autisme som et handicap, der forstås som et livslangt vilkår. Gennem vores forskning om disse børn i almene dagtilbud vil vi belyse, hvordan ”tidlig indsats” er landet på praksisniveau for denne gruppe. Vi forstår vores fund i lyset af antropologen Cheryl Mattinglys perspektiv på etiske aspekter af socialt
liv. Vi spørger således analytisk: Hvad indebærer det, der rammesættes som
”tidlig indsats” på praksisniveau i dagtilbud, for børn med autisme?
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Pædagogisk Tidsskrift
Vol/bind2023
Nummer4
Sider (fra-til)78-95
Antal sider18
ISSN0904-2393
StatusUdgivet - dec. 2023

Emneord

  • autisme
  • tidlig indsats
  • pædagogisk praksis
  • etnografisk studie
  • inklusion
  • eksklusion

Citationsformater