The Capability Approach and Education of Young Adults

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

DOI

Artiklen diskuterer Capability Approach relateret til unges muligheder for uddannelse og arbejde. Der er tale om en teoretisk diskussion byggende på empiri fra to større europæiske forskningsprojekter. Baseret på CA vægter artiklen to sider af samme sag, nemlig de unges ret til 'voice' (at blive hørt) og 'choice' (ret til at vælge). Konkluderende peges på tre vigtige perspektiver: at de unge får reel mulighed for at forhandle et tilbud, at de får ret til at afvise dårlige tilbud, og at de ikke skal straffes af den grund, men derimod sikres en betingelsesløs grundindkomst (borgerløn).
OriginalsprogEngelsk
TidsskriftScuola democratica
Vol/bind2019
Nummer2
Sider (fra-til)287-304
Antal sider17
ISSN1129-731X
DOI
StatusUdgivet - aug. 2019

    Forskningsområder

  • capability approch, uddannelsestilbud, unge, Socialpædagogik

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 170812724