The Capability Approach and Education of Young Adults

Bidragets oversatte titel: Capability Approach og uddannelse af unge voksne: reel mulbetragter som dårlige og ret til en betingelsesløs grundindkomst

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen diskuterer Capability Approach relateret til unges muligheder for uddannelse og arbejde. Der er tale om en teoretisk diskussion byggende på empiri fra to større europæiske forskningsprojekter. Baseret på CA vægter artiklen to sider af samme sag, nemlig de unges ret til 'voice' (at blive hørt) og 'choice' (ret til at vælge). Konkluderende peges på tre vigtige perspektiver: at de unge får reel mulighed for at forhandle et tilbud, at de får ret til at afvise dårlige tilbud, og at de ikke skal straffes af den grund, men derimod sikres en betingelsesløs grundindkomst (borgerløn).
Bidragets oversatte titelCapability Approach og uddannelse af unge voksne: reel mulbetragter som dårlige og ret til en betingelsesløs grundindkomst
OriginalsprogEngelsk
TidsskriftScuola democratica
Vol/bind2019
Nummer2
Sider (fra-til)287-304
Antal sider17
ISSN1129-731X
DOI
StatusUdgivet - aug. 2019

Emneord

  • capability approch
  • uddannelsestilbud
  • unge
  • Socialpædagogik

Citationsformater