Abstract
Artiklen diskuterer Capability Approach relateret til unges muligheder for uddannelse og arbejde. Der er tale om en teoretisk diskussion byggende på empiri fra to større europæiske forskningsprojekter. Baseret på CA vægter artiklen to sider af samme sag, nemlig de unges ret til 'voice' (at blive hørt) og 'choice' (ret til at vælge). Konkluderende peges på tre vigtige perspektiver: at de unge får reel mulighed for at forhandle et tilbud, at de får ret til at afvise dårlige tilbud, og at de ikke skal straffes af den grund, men derimod sikres en betingelsesløs grundindkomst (borgerløn).
Bidragets oversatte titel | Capability Approach og uddannelse af unge voksne: reel mulbetragter som dårlige og ret til en betingelsesløs grundindkomst |
---|---|
Originalsprog | Engelsk |
Tidsskrift | Scuola democratica |
Vol/bind | 2019 |
Nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 287-304 |
Antal sider | 17 |
ISSN | 1129-731X |
DOI | |
Status | Udgivet - aug. 2019 |
Emneord
- capability approch
- uddannelsestilbud
- unge
- Socialpædagogik