Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Teori- og praksisdidaktik

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskning

Standard

Teori- og praksisdidaktik. / Haastrup, Lisbeth; Knudsen, Lars Emmerik Damgaard.

1. udg. København : Forlaget Unge Pædagoger, 2015. 328 s. (Unge Pædagogers serie B; Nr. 116). (Didaktik - Refleksion - Praksis).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskning

Harvard

Haastrup, L & Knudsen, LED 2015, Teori- og praksisdidaktik. Unge Pædagogers serie B, nr. 116, Didaktik - Refleksion - Praksis, 1. udg, Forlaget Unge Pædagoger, København.

APA

Haastrup, L., & Knudsen, L. E. D. (2015). Teori- og praksisdidaktik. (1. udg.) Forlaget Unge Pædagoger. Unge Pædagogers serie B Nr. 116Didaktik - Refleksion - Praksis

CBE

Haastrup L, Knudsen LED 2015. Teori- og praksisdidaktik. 1. udg. København: Forlaget Unge Pædagoger. 328 s. (Unge Pædagogers serie B; Nr. 116). (Didaktik - Refleksion - Praksis).

MLA

Haastrup, Lisbeth og Lars Emmerik Damgaard Knudsen Teori- og praksisdidaktik 1. udg. København: Forlaget Unge Pædagoger. 2015. (Unge Pædagogers serie B; Journal nr. 116). (Didaktik - Refleksion - Praksis).

Vancouver

Haastrup L, Knudsen LED. Teori- og praksisdidaktik. 1. udg. København: Forlaget Unge Pædagoger, 2015. 328 s. (Unge Pædagogers serie B; Nr. 116). (Didaktik - Refleksion - Praksis).

Author

Haastrup, Lisbeth ; Knudsen, Lars Emmerik Damgaard. / Teori- og praksisdidaktik. 1. udg. København : Forlaget Unge Pædagoger, 2015. 328 s. (Unge Pædagogers serie B; Nr. 116). (Didaktik - Refleksion - Praksis).

Bibtex

@book{8b90d383a5da4946a00260b9b4028750,
title = "Teori- og praksisdidaktik",
abstract = "Udgangspunktet for denne bog er arbejdet med teori-praksisforholdet i professionsbacheloruddannelserne. Det er en problematik som forskningsprojektet Brobygning mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelserne (finansieret af det strategiske forskningsr{\aa}d) ligesom en r{\ae}kke andre udviklingsprojekter og tiltag har arbejdet med. En tilsyneladende uomg{\ae}ngelig og ul{\o}selig mods{\ae}tning fra filosofihistorien, som vi i projektet har arbejdet teoretisk og empirisk med b{\aa}de kvantitativt og kvalitativt samt med en analyserende og en intervenerende del. I l{\o}bet af projektet er teori-praksis som mods{\ae}tninger og brobygning mellem dem som l{\o}sning blevet et begrebsm{\ae}ssigt afs{\ae}t og et metaforisk billede, som vi er blevet opm{\ae}rksomme p{\aa} s{\ae}tter nogle foruds{\ae}tninger op, som m{\aa}ske mere bidrager til at reproducere problemerne end til at l{\o}se dem.Denne bog markerer s{\aa}ledes en m{\aa}de at fors{\o}ge at unders{\o}ge foruds{\ae}tningerne for teori-praksisproblematikken, hvordan den praktiseres i professionsbacheloruddannelserne og at bringe dem ud over sig selv.Denne bogs centrale fokus er arbejdet med teori-praksisforholdet i professionsbacheloruddannelserne. I filosofihistorien kan teori og praksis opfattes som en uoverstigelig problematik. Men p{\aa} baggrund af forskningsprojektet Brobygning mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelserne viser forfatterne, hvordan man kan stille sp{\o}rgsm{\aa}l om relationerne mellem teori og praksis p{\aa} nye m{\aa}der. Derved unders{\o}ges b{\aa}de foruds{\ae}tninger og muligheder for teori-praksisproblematikken i professionsbacheloruddannelserne.Bogen er resultatet af en videre diskussion s{\aa}vel teoretisk filosofisk og kulturanalytisk som didaktologisk og didaktisk om, hvordan man kan se p{\aa} problematikken om en teori- og praksisdidaktik fra en ny vinkel. Form{\aa}let er at g{\o}re en teori-praksisdidaktik til omdrejningspunkt for tv{\ae}rfaglige og kompetenceformulerede l{\ae}ringsm{\aa}l, som er intentionen med b{\aa}de Professionsbachelorreformen (2001), Universitetsreformen (2007), Gymnasiereformen (2005) og Folkeskolereformen (2014).Bogen henvender sig til alle der interesserer sig for og deltager i uddannelserne fra ungdomsuddannelserne til professions- og universitetsuddannelserne.",
keywords = "Teori og praksis, Kulturanalyse, Professionsbachelor, Sted, Kundskabsformer, Didaktik, Livsformer, Professionsuddannelser, V{\ae}rksteder, M{\o}desteder, Videreg{\aa}ende uddannelse, Kultur, Didaktik, Videreg{\aa}ende uddannelse",
author = "Lisbeth Haastrup and Knudsen, {Lars Emmerik Damgaard}",
year = "2015",
month = jun,
language = "Dansk",
isbn = "9788792914200",
series = "Unge P{\ae}dagogers serie B",
publisher = "Forlaget Unge P{\ae}dagoger",
number = "116",
edition = "1.",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - Teori- og praksisdidaktik

AU - Haastrup, Lisbeth

AU - Knudsen, Lars Emmerik Damgaard

PY - 2015/6

Y1 - 2015/6

N2 - Udgangspunktet for denne bog er arbejdet med teori-praksisforholdet i professionsbacheloruddannelserne. Det er en problematik som forskningsprojektet Brobygning mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelserne (finansieret af det strategiske forskningsråd) ligesom en række andre udviklingsprojekter og tiltag har arbejdet med. En tilsyneladende uomgængelig og uløselig modsætning fra filosofihistorien, som vi i projektet har arbejdet teoretisk og empirisk med både kvantitativt og kvalitativt samt med en analyserende og en intervenerende del. I løbet af projektet er teori-praksis som modsætninger og brobygning mellem dem som løsning blevet et begrebsmæssigt afsæt og et metaforisk billede, som vi er blevet opmærksomme på sætter nogle forudsætninger op, som måske mere bidrager til at reproducere problemerne end til at løse dem.Denne bog markerer således en måde at forsøge at undersøge forudsætningerne for teori-praksisproblematikken, hvordan den praktiseres i professionsbacheloruddannelserne og at bringe dem ud over sig selv.Denne bogs centrale fokus er arbejdet med teori-praksisforholdet i professionsbacheloruddannelserne. I filosofihistorien kan teori og praksis opfattes som en uoverstigelig problematik. Men på baggrund af forskningsprojektet Brobygning mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelserne viser forfatterne, hvordan man kan stille spørgsmål om relationerne mellem teori og praksis på nye måder. Derved undersøges både forudsætninger og muligheder for teori-praksisproblematikken i professionsbacheloruddannelserne.Bogen er resultatet af en videre diskussion såvel teoretisk filosofisk og kulturanalytisk som didaktologisk og didaktisk om, hvordan man kan se på problematikken om en teori- og praksisdidaktik fra en ny vinkel. Formålet er at gøre en teori-praksisdidaktik til omdrejningspunkt for tværfaglige og kompetenceformulerede læringsmål, som er intentionen med både Professionsbachelorreformen (2001), Universitetsreformen (2007), Gymnasiereformen (2005) og Folkeskolereformen (2014).Bogen henvender sig til alle der interesserer sig for og deltager i uddannelserne fra ungdomsuddannelserne til professions- og universitetsuddannelserne.

AB - Udgangspunktet for denne bog er arbejdet med teori-praksisforholdet i professionsbacheloruddannelserne. Det er en problematik som forskningsprojektet Brobygning mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelserne (finansieret af det strategiske forskningsråd) ligesom en række andre udviklingsprojekter og tiltag har arbejdet med. En tilsyneladende uomgængelig og uløselig modsætning fra filosofihistorien, som vi i projektet har arbejdet teoretisk og empirisk med både kvantitativt og kvalitativt samt med en analyserende og en intervenerende del. I løbet af projektet er teori-praksis som modsætninger og brobygning mellem dem som løsning blevet et begrebsmæssigt afsæt og et metaforisk billede, som vi er blevet opmærksomme på sætter nogle forudsætninger op, som måske mere bidrager til at reproducere problemerne end til at løse dem.Denne bog markerer således en måde at forsøge at undersøge forudsætningerne for teori-praksisproblematikken, hvordan den praktiseres i professionsbacheloruddannelserne og at bringe dem ud over sig selv.Denne bogs centrale fokus er arbejdet med teori-praksisforholdet i professionsbacheloruddannelserne. I filosofihistorien kan teori og praksis opfattes som en uoverstigelig problematik. Men på baggrund af forskningsprojektet Brobygning mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelserne viser forfatterne, hvordan man kan stille spørgsmål om relationerne mellem teori og praksis på nye måder. Derved undersøges både forudsætninger og muligheder for teori-praksisproblematikken i professionsbacheloruddannelserne.Bogen er resultatet af en videre diskussion såvel teoretisk filosofisk og kulturanalytisk som didaktologisk og didaktisk om, hvordan man kan se på problematikken om en teori- og praksisdidaktik fra en ny vinkel. Formålet er at gøre en teori-praksisdidaktik til omdrejningspunkt for tværfaglige og kompetenceformulerede læringsmål, som er intentionen med både Professionsbachelorreformen (2001), Universitetsreformen (2007), Gymnasiereformen (2005) og Folkeskolereformen (2014).Bogen henvender sig til alle der interesserer sig for og deltager i uddannelserne fra ungdomsuddannelserne til professions- og universitetsuddannelserne.

KW - Teori og praksis

KW - Kulturanalyse

KW - Professionsbachelor

KW - Sted

KW - Kundskabsformer

KW - Didaktik

KW - Livsformer

KW - Professionsuddannelser

KW - Værksteder

KW - Mødesteder

KW - Videregående uddannelse

KW - Kultur

KW - Didaktik

KW - Videregående uddannelse

UR - http://www.u-p.dk/?product=290

M3 - Bog

SN - 9788792914200

T3 - Unge Pædagogers serie B

BT - Teori- og praksisdidaktik

PB - Forlaget Unge Pædagoger

CY - København

ER -