Projekter pr. år
Abstract
bidrage til yderligere refleksion over begrebet Refleksiv praksislæring. Konkret peger vi på et paradoks i UCN’s fælles læringstilgang, Refleksiv praksislæring. Her præsenteres et læringskoncept, hvor relationerne mellem teori og praksis kun kan have én form. Det udfordres imidlertid af, at UCN skal huse fire forskellige fakulteter med mange forskellige professionsuddannelser, fag og arbejds-former i tre forskellige læringsrum og i fire forskellige studieaktivitetsformer med mange underinddelinger. Det forekommer derfor vanskeligt, at kun én læringsform skal kunne dække så mange variationer.
Fælles for alle professionsbacheloruddannelser er imidlertid arbejdet med teori og praksis. I vores forsk-
ning har vi peget på, at teori og praksis kan relatere sig til hinanden på mange forskellige måder, og vi har argumenteret for, at det netop er forskellig-
hederne i relationerne mellem teori og praksis, der giver skiftet mellem forskellige steder mening. Dette kan UCN lade sig inspirere af i en fremtidig udvikling af deres Refleksive praksislæring.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Cepra-Striben |
Vol/bind | 2016 |
Nummer | 20 |
Sider (fra-til) | 88-95 |
ISSN | 1903-8143 |
Status | Udgivet - jun. 2016 |
Emneord
- Teori og praksis
- Professionsbacheloruddannelser
- Kulturanalyse
- Didaktik
- Organisation
- Videregående uddannelse
- Kultur
Projekter
- 2 Afsluttet
-
Ph.d. afhandling: Teori og praksis i læreruddannelse - kundskabsformer, kultur og kropslighed
Knudsen, L. E. D. (Deltager)
09/10/2009 → 15/10/2012
Projekter: Projekt › Forskning
Fil -
Brobygning mellem teori og praksis i professionsuddannelserne
Haastrup, L. (Deltager), Laursen, P. F. (Projektleder), Rasmussen, J. (Deltager), Hasse, C. (Deltager), Knudsen, L. E. D. (Deltager), pilegaard, T. (Deltager), Brok, L. S. (Deltager), tingleff, L. (Deltager), Birkkjær Lauritsen, A. (Deltager) & Bluhme, K. (Deltager)
01/01/2009 → 31/12/2012
Projekter: Projekt › Forskning
-
Den praktiske vending i forslaget til en nye læreruddannelse
Knudsen, L. E. D., feb. 2022, I: Liv i Skolen. 2022, 1, s. 52-63Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning
-
Relationer mellem teori og praksis kan udfordre og perspektivere refleksiv praksis læring
Knudsen, L. E. D., 2022, Teori og praksis i professionsdidaktik: En bog om refleksiv praksislæring. Horn, L. H., Pedersen, P. M. & Georgsen, M. (red.). Aalborg: Aalborg Universitetsforlag, s. 233-246Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceeding › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
-
Teori- og praksisdidaktik – at arbejde med teori og praksis i din undervisning
Knudsen, L. E. D., feb. 2019, I: EMU Danmarks Undervisningsportal.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Formidling