Aarhus Universitets segl

Teori og praksis i professionsbacheloruddannelserne: et systematisk review

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandling

Dokumenter

  • Trine Kløveager Nielsen, Danmark
Et centralt aspekt ved professionsbacheloruddannelserne som vekseluddannelser er forholdet mellem teori og praksis. I afhandlingen udforskes det, hvilke strategier i form af didaktiske og pædagogiske tiltag og metoder der kan tages i brug i professionsbacheloruddannelserne til ingeniør, lærer, pædagog og sygeplejerske for at skabe et konstruktivt læringsmiljø med sammenhæng mellem teori og praksis. Endvidere undersøges det, hvordan den foreliggende forsknings præmisser i form af dens grundlæggende teoretiske og konceptuelle forståelser af teori og praksis kan beskrives. Dette gøres gennem et systematisk review bestående af en forskningskortlægning og en forskningssyntese af den empiriske forskning fra 1995-2010 på feltet.

Afhandlingen viser, at en række strategier har betydning for sammenhængen mellem teori og praksis for studerende på professionsbacheloruddannelserne: Teknologianvendelse, kollaborativ læring, portfolio og dagbog, vejledning, samarbejde mellem uddannelsessted og praktiksted, organisering af praktik, casebaseret læring, udforskning af praksis, narrativer, demonstrationslaboratorium og undervisning i refleksiv tænkning. Mange af strategierne fungerer i samspil med hinanden, og på tværs af strategierne kan findes nogle overordnede forhold og tematikker, som gør sig gældende i forhold til bestræbelserne på at skabe sammenhæng mellem teori og praksis: praksis ind i den teoretiske undervisning og teori ind i praktikken, refleksiv praksis, konsistens i forståelser af teori og praksis samt tryghed i læreprocessen. Afhandlingen viser endvidere, at forholdet mellem teori og praksis i forskningen forstås på flere forskellige måder, og at den nuværende tænkning om forholdet mellem teori og praksis er præget af eklekticisme og pluralisme.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagInstitut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet
Antal sider401
ISBN (Trykt)978-87-7684-863-7
StatusUdgivet - 2014

    Forskningsområder

  • Professionsbacheloruddannelser, teori og praksis, teknologi, kollaborativ læring, vejledning, portfolio, samarbejde mellem professionshøjskole og praktiksted, praktik, casebaseret læring, refleksion, forskningssyntese, systematisk review, evidens

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

Projekter

Download-statistik

Ingen data tilgængelig

ID: 70803859