Teori og praksis er en kulturel problematik: en case fra læreruddannelsen

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

268 Downloads (Pure)

Abstract

Teori og praksis er et af de mest diskuterede spørgsmål, som har ført til talrige analyser af, hvordan disse vidensformer er relaterede og kan forbindes. Pointen i denne artikel er, at det ikke er broerne mellem teori og praksis, men derimod måden at stille spørgsmålet på der er problemet. Jeg vil således i denne artikel foreslå en ny måde at spørge om teori og praksis. I stedet for at antage, at teori og praksis er to forskellige vidensformer, vil jeg med udgangspunkt i den engelske filosof Wilfred Carr (2006) hævde, at der ikke er så meget et skel mellem teori og praksis, som der er en afstand mellem de forskellige opfattelser af, hvordan teori og praksis relaterer sig til hinanden.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk pædagogisk tidsskrift
Vol/bind2014
Nummer2
Sider (fra-til)83-92
Antal sider10
ISSN0904-2393
StatusUdgivet - maj 2014

Emneord

  • Teori og praksis
  • Kundskabsformer
  • Livsformer
  • Kulturanalyse
  • Kultur
  • Læreruddannelse

Citationsformater