Standard
Harvard
APA
CBE
MLA
Vancouver
Author
Bibtex
@article{8b1ef88f1bee4267851ef8f219b0da52,
title = "Teori og praksis er en kulturel problematik: en case fra l{\ae}reruddannelsen",
abstract = "Teori og praksis er et af de mest diskuterede sp{\o}rgsm{\aa}l, som har f{\o}rt til talrige analyser af, hvordan disse vidensformer er relaterede og kan forbindes. Pointen i denne artikel er, at det ikke er broerne mellem teori og praksis, men derimod m{\aa}den at stille sp{\o}rgsm{\aa}let p{\aa} der er problemet. Jeg vil s{\aa}ledes i denne artikel foresl{\aa} en ny m{\aa}de at sp{\o}rge om teori og praksis. I stedet for at antage, at teori og praksis er to forskellige vidensformer, vil jeg med udgangspunkt i den engelske filosof Wilfred Carr (2006) h{\ae}vde, at der ikke er s{\aa} meget et skel mellem teori og praksis, som der er en afstand mellem de forskellige opfattelser af, hvordan teori og praksis relaterer sig til hinanden.",
keywords = "Teori og praksis, Kundskabsformer, Livsformer, Kulturanalyse, Kultur, L{\ae}reruddannelse",
author = "Knudsen, {Lars Emmerik Damgaard}",
note = "Jeg har vedlagt et paper fra ECER 2013, som artiklen bygger p{\aa}. Artiklen findes via linket til DpT",
year = "2014",
month = may,
language = "Dansk",
volume = "2014",
pages = "83--92",
journal = "Dansk P{\ae}dagogisk Tidsskrift",
issn = "0904-2393",
publisher = "Foreningen bag Udgivelsen af Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
number = "2",
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Teori og praksis er en kulturel problematik
T2 - en case fra læreruddannelsen
AU - Knudsen, Lars Emmerik Damgaard
N1 - Jeg har vedlagt et paper fra ECER 2013, som artiklen bygger på. Artiklen findes via linket til DpT
PY - 2014/5
Y1 - 2014/5
N2 - Teori og praksis er et af de mest diskuterede spørgsmål, som har ført til talrige analyser af, hvordan disse vidensformer er relaterede og kan forbindes. Pointen i denne artikel er, at det ikke er broerne mellem teori og praksis, men derimod måden at stille spørgsmålet på der er problemet. Jeg vil således i denne artikel foreslå en ny måde at spørge om teori og praksis. I stedet for at antage, at teori og praksis er to forskellige vidensformer, vil jeg med udgangspunkt i den engelske filosof Wilfred Carr (2006) hævde, at der ikke er så meget et skel mellem teori og praksis, som der er en afstand mellem de forskellige opfattelser af, hvordan teori og praksis relaterer sig til hinanden.
AB - Teori og praksis er et af de mest diskuterede spørgsmål, som har ført til talrige analyser af, hvordan disse vidensformer er relaterede og kan forbindes. Pointen i denne artikel er, at det ikke er broerne mellem teori og praksis, men derimod måden at stille spørgsmålet på der er problemet. Jeg vil således i denne artikel foreslå en ny måde at spørge om teori og praksis. I stedet for at antage, at teori og praksis er to forskellige vidensformer, vil jeg med udgangspunkt i den engelske filosof Wilfred Carr (2006) hævde, at der ikke er så meget et skel mellem teori og praksis, som der er en afstand mellem de forskellige opfattelser af, hvordan teori og praksis relaterer sig til hinanden.
KW - Teori og praksis
KW - Kundskabsformer
KW - Livsformer
KW - Kulturanalyse
KW - Kultur
KW - Læreruddannelse
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 2014
SP - 83
EP - 92
JO - Dansk Pædagogisk Tidsskrift
JF - Dansk Pædagogisk Tidsskrift
SN - 0904-2393
IS - 2
ER -