DPU

Aarhus Universitets segl

Teori og praksis er en kulturel problematik: en case fra læreruddannelsen

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Standard

Teori og praksis er en kulturel problematik : en case fra læreruddannelsen. / Knudsen, Lars Emmerik Damgaard.

I: Dansk pædagogisk tidsskrift, Bind 2014, Nr. 2, 05.2014, s. 83-92.

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Harvard

APA

CBE

MLA

Vancouver

Knudsen LED. Teori og praksis er en kulturel problematik: en case fra læreruddannelsen. Dansk pædagogisk tidsskrift. 2014 maj;2014(2):83-92.

Author

Knudsen, Lars Emmerik Damgaard. / Teori og praksis er en kulturel problematik : en case fra læreruddannelsen. I: Dansk pædagogisk tidsskrift. 2014 ; Bind 2014, Nr. 2. s. 83-92.

Bibtex

@article{8b1ef88f1bee4267851ef8f219b0da52,
title = "Teori og praksis er en kulturel problematik: en case fra l{\ae}reruddannelsen",
abstract = "Teori og praksis er et af de mest diskuterede sp{\o}rgsm{\aa}l, som har f{\o}rt til talrige analyser af, hvordan disse vidensformer er relaterede og kan forbindes. Pointen i denne artikel er, at det ikke er broerne mellem teori og praksis, men derimod m{\aa}den at stille sp{\o}rgsm{\aa}let p{\aa} der er problemet. Jeg vil s{\aa}ledes i denne artikel foresl{\aa} en ny m{\aa}de at sp{\o}rge om teori og praksis. I stedet for at antage, at teori og praksis er to forskellige vidensformer, vil jeg med udgangspunkt i den engelske filosof Wilfred Carr (2006) h{\ae}vde, at der ikke er s{\aa} meget et skel mellem teori og praksis, som der er en afstand mellem de forskellige opfattelser af, hvordan teori og praksis relaterer sig til hinanden.",
keywords = "Teori og praksis, Kundskabsformer, Livsformer, Kulturanalyse, Kultur, L{\ae}reruddannelse",
author = "Knudsen, {Lars Emmerik Damgaard}",
note = "Jeg har vedlagt et paper fra ECER 2013, som artiklen bygger p{\aa}. Artiklen findes via linket til DpT",
year = "2014",
month = may,
language = "Dansk",
volume = "2014",
pages = "83--92",
journal = "Dansk P{\ae}dagogisk Tidsskrift",
issn = "0904-2393",
publisher = "Foreningen bag Udgivelsen af Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
number = "2",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Teori og praksis er en kulturel problematik

T2 - en case fra læreruddannelsen

AU - Knudsen, Lars Emmerik Damgaard

N1 - Jeg har vedlagt et paper fra ECER 2013, som artiklen bygger på. Artiklen findes via linket til DpT

PY - 2014/5

Y1 - 2014/5

N2 - Teori og praksis er et af de mest diskuterede spørgsmål, som har ført til talrige analyser af, hvordan disse vidensformer er relaterede og kan forbindes. Pointen i denne artikel er, at det ikke er broerne mellem teori og praksis, men derimod måden at stille spørgsmålet på der er problemet. Jeg vil således i denne artikel foreslå en ny måde at spørge om teori og praksis. I stedet for at antage, at teori og praksis er to forskellige vidensformer, vil jeg med udgangspunkt i den engelske filosof Wilfred Carr (2006) hævde, at der ikke er så meget et skel mellem teori og praksis, som der er en afstand mellem de forskellige opfattelser af, hvordan teori og praksis relaterer sig til hinanden.

AB - Teori og praksis er et af de mest diskuterede spørgsmål, som har ført til talrige analyser af, hvordan disse vidensformer er relaterede og kan forbindes. Pointen i denne artikel er, at det ikke er broerne mellem teori og praksis, men derimod måden at stille spørgsmålet på der er problemet. Jeg vil således i denne artikel foreslå en ny måde at spørge om teori og praksis. I stedet for at antage, at teori og praksis er to forskellige vidensformer, vil jeg med udgangspunkt i den engelske filosof Wilfred Carr (2006) hævde, at der ikke er så meget et skel mellem teori og praksis, som der er en afstand mellem de forskellige opfattelser af, hvordan teori og praksis relaterer sig til hinanden.

KW - Teori og praksis

KW - Kundskabsformer

KW - Livsformer

KW - Kulturanalyse

KW - Kultur

KW - Læreruddannelse

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2014

SP - 83

EP - 92

JO - Dansk Pædagogisk Tidsskrift

JF - Dansk Pædagogisk Tidsskrift

SN - 0904-2393

IS - 2

ER -