Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Tema: It-Didaktisk Design: Udvikling af online uddannelse

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Standard

Tema: It-Didaktisk Design: Udvikling af online uddannelse. / Nørgård, Rikke Toft; Bengtsen, Søren Smedegaard; Dalsgaard, Christian; Larsen, Anders Hjortskov.

2016. Abstract fra DUN Konferencen 2016, Nyborg, Danmark.

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Harvard

Nørgård, RT, Bengtsen, SS, Dalsgaard, C & Larsen, AH 2016, 'Tema: It-Didaktisk Design: Udvikling af online uddannelse', DUN Konferencen 2016, Nyborg, Danmark, 17/05/2016 - 18/05/2016.

APA

CBE

MLA

Nørgård, Rikke Toft o.a.. Tema: It-Didaktisk Design: Udvikling af online uddannelse. DUN Konferencen 2016, 17 maj 2016, Nyborg, Danmark, Konferenceabstrakt til konference, 2016. 6 s.

Vancouver

Author

Bibtex

@conference{2c2f026e8b674344b5146d4a1102ab10,
title = "Tema: It-Didaktisk Design: Udvikling af online uddannelse",
abstract = "Den stigende anvendelse af digitale medier og teknologier i undervisningen og det {\o}gede fokus p{\aa} omr{\aa}der som blended learning, flipped classroom, online uddannelse, MOOCS og e-l{\ae}ring b{\aa}de internationalt og nationalt stiller fokus p{\aa} behovet for refleksion over, eksperimenter med og evalueringer af hvad, hvorfor og hvordan dette kan integreres i universitetsundervisningen p{\aa} v{\ae}rdifulde og meningsfulde m{\aa}der. Brugen af medier og teknologier i undervisningen indeholder s{\aa}vel store faldgruber og problemfelter som udviklingsmuligheder og potentialer. Gennem vores forskning inden for disse felter generelt som specifiktinden for videreg{\aa}ende uddannelser har vi haft s{\ae}rligt fokus p{\aa} {\aa}benhed, engagement og kommunikation (Dalsgaard & Thestrup 2015; Dalsgaard & Paulsen 2009), n{\ae}rv{\ae}r og tilstedev{\ae}relse (Bengtsen, Mathiasen, Dalsgaard 2015; Bengtsen & Jensen 2015; Bengtsen & Mathiasen 2014) samt deltagelseskultur,forskningsf{\ae}llesskaber og akademisk medborgerskab og identitet (Bengtsen & N{\o}rg{\aa}rd 2014; Aaen & N{\o}rg{\aa}rd 2015; N{\o}rg{\aa}rd & Bengtsen 2016). Denne forskning har f{\o}dt ind i vores egen uddannelsespraksis gennem iterative udviklingsprocesser med fokus p{\aa} at designe mod specifikke faldgruber og problemfelter samt designe for specifikke muligheder og potentialer i online uddannelsesforl{\o}b. Dette panel pr{\ae}senterer indsigter og resultater fra vores fire-{\aa}rige udviklingsbaserede forskningsarbejde og forskningsbaserede udviklingsarbejde der har v{\ae}ret centreret omkring udfordringen med at integrere medier og teknologier p{\aa} den overvejende online-kandidatuddannelse It-Didaktisk Design p{\aa} Aarhus Universitet p{\aa} meningsfulde og v{\ae}rdigivende m{\aa}der.Det er en stor udfordring at undervise online p{\aa} en meningsfuld m{\aa}de der undg{\aa}r oplevelsen af et {\textquoteright}watered down classroom{\textquoteright} og et fastl{\aa}st og fjernt Learning Management System blandt de studerende. Der gives s{\aa}ledes bud p{\aa}, og l{\ae}gges op til diskussion omkring, hvordan man h{\aa}ndterer online-offline og digital-fysiskundervisning p{\aa} en kvalificeret m{\aa}de, der s{\ae}tter de ovenfor pr{\ae}senterede interaktioner og oplevelser i centrum hos den studerende; {\aa}benhed, engagement, kommunikation, synlighed, samarbejde, dialog, n{\ae}rv{\ae}r, tilstedev{\ae}relse, deltagelseskultur, forskningsf{\ae}llesskaber og akademisk medborgerskab ogidentitet – elementer vi har erfaret ofte er frav{\ae}rende n{\aa}r undervisningen g{\aa}r online eller bliver blended. I dette panel inviterer vi derfor til en nuanceret og reflekteret diskussion af, hvordan man bedst etablerer v{\ae}rdifulde og meningsfulde online-offline digitale-fysiske l{\ae}ringsmilj{\o}er, medie{\o}kologier ogdeltagelseskulturer, n{\aa}r man udvikler online elementer i sin uddannelse. Vi giver i opl{\ae}ggene deltagerne indblik i s{\aa}danne konkrete elementer, deres sammens{\ae}tning, brug og betydning, s{\aa}dan som de har udfoldet sig p{\aa} kandidatuddannelsen i It-Didaktisk Design. Herefter inviterer vi deltagerne til at bidrage med deres viden, synspunkter, bekymringer, begejstringer og sp{\o}rgsm{\aa}l. DUN Konferencen 2016 Vores panel henvender sig til undervisere der anvender eller overvejer at anvende medier eller teknologier i undervisningen, deltagere interesseret i blended og online undervisning, samt undervisere og udvikleremed interesse i It-didaktisk design og kvalificeret anvendelse af digitale medier og teknologier. I panelet s{\ae}ttes s{\ae}rligt fokus p{\aa}: Online {\aa}benhed, edie{\o}kologier, n{\ae}rv{\ae}r og tilstedev{\ae}relse online, samt online akademisk deltagelseskultur og medborgerskab uden for institutionen.",
keywords = "Online education, online uddannelse, it-didaktisk design, online vejledning, open education, medie{\o}kologi",
author = "N{\o}rg{\aa}rd, {Rikke Toft} and Bengtsen, {S{\o}ren Smedegaard} and Christian Dalsgaard and Larsen, {Anders Hjortskov}",
year = "2016",
month = may,
language = "Dansk",
note = "DUN Konferencen 2016 : Ledelse, udvikling og overlevelse p{\aa} universitetet ; Conference date: 17-05-2016 Through 18-05-2016",
url = "http://www.dun-net.dk/aktiviteter/2016/dun-konferencen-2016/",

}

RIS

TY - ABST

T1 - Tema: It-Didaktisk Design: Udvikling af online uddannelse

AU - Nørgård, Rikke Toft

AU - Bengtsen, Søren Smedegaard

AU - Dalsgaard, Christian

AU - Larsen, Anders Hjortskov

PY - 2016/5

Y1 - 2016/5

N2 - Den stigende anvendelse af digitale medier og teknologier i undervisningen og det øgede fokus på områder som blended learning, flipped classroom, online uddannelse, MOOCS og e-læring både internationalt og nationalt stiller fokus på behovet for refleksion over, eksperimenter med og evalueringer af hvad, hvorfor og hvordan dette kan integreres i universitetsundervisningen på værdifulde og meningsfulde måder. Brugen af medier og teknologier i undervisningen indeholder såvel store faldgruber og problemfelter som udviklingsmuligheder og potentialer. Gennem vores forskning inden for disse felter generelt som specifiktinden for videregående uddannelser har vi haft særligt fokus på åbenhed, engagement og kommunikation (Dalsgaard & Thestrup 2015; Dalsgaard & Paulsen 2009), nærvær og tilstedeværelse (Bengtsen, Mathiasen, Dalsgaard 2015; Bengtsen & Jensen 2015; Bengtsen & Mathiasen 2014) samt deltagelseskultur,forskningsfællesskaber og akademisk medborgerskab og identitet (Bengtsen & Nørgård 2014; Aaen & Nørgård 2015; Nørgård & Bengtsen 2016). Denne forskning har født ind i vores egen uddannelsespraksis gennem iterative udviklingsprocesser med fokus på at designe mod specifikke faldgruber og problemfelter samt designe for specifikke muligheder og potentialer i online uddannelsesforløb. Dette panel præsenterer indsigter og resultater fra vores fire-årige udviklingsbaserede forskningsarbejde og forskningsbaserede udviklingsarbejde der har været centreret omkring udfordringen med at integrere medier og teknologier på den overvejende online-kandidatuddannelse It-Didaktisk Design på Aarhus Universitet på meningsfulde og værdigivende måder.Det er en stor udfordring at undervise online på en meningsfuld måde der undgår oplevelsen af et ’watered down classroom’ og et fastlåst og fjernt Learning Management System blandt de studerende. Der gives således bud på, og lægges op til diskussion omkring, hvordan man håndterer online-offline og digital-fysiskundervisning på en kvalificeret måde, der sætter de ovenfor præsenterede interaktioner og oplevelser i centrum hos den studerende; åbenhed, engagement, kommunikation, synlighed, samarbejde, dialog, nærvær, tilstedeværelse, deltagelseskultur, forskningsfællesskaber og akademisk medborgerskab ogidentitet – elementer vi har erfaret ofte er fraværende når undervisningen går online eller bliver blended. I dette panel inviterer vi derfor til en nuanceret og reflekteret diskussion af, hvordan man bedst etablerer værdifulde og meningsfulde online-offline digitale-fysiske læringsmiljøer, medieøkologier ogdeltagelseskulturer, når man udvikler online elementer i sin uddannelse. Vi giver i oplæggene deltagerne indblik i sådanne konkrete elementer, deres sammensætning, brug og betydning, sådan som de har udfoldet sig på kandidatuddannelsen i It-Didaktisk Design. Herefter inviterer vi deltagerne til at bidrage med deres viden, synspunkter, bekymringer, begejstringer og spørgsmål. DUN Konferencen 2016 Vores panel henvender sig til undervisere der anvender eller overvejer at anvende medier eller teknologier i undervisningen, deltagere interesseret i blended og online undervisning, samt undervisere og udvikleremed interesse i It-didaktisk design og kvalificeret anvendelse af digitale medier og teknologier. I panelet sættes særligt fokus på: Online åbenhed, edieøkologier, nærvær og tilstedeværelse online, samt online akademisk deltagelseskultur og medborgerskab uden for institutionen.

AB - Den stigende anvendelse af digitale medier og teknologier i undervisningen og det øgede fokus på områder som blended learning, flipped classroom, online uddannelse, MOOCS og e-læring både internationalt og nationalt stiller fokus på behovet for refleksion over, eksperimenter med og evalueringer af hvad, hvorfor og hvordan dette kan integreres i universitetsundervisningen på værdifulde og meningsfulde måder. Brugen af medier og teknologier i undervisningen indeholder såvel store faldgruber og problemfelter som udviklingsmuligheder og potentialer. Gennem vores forskning inden for disse felter generelt som specifiktinden for videregående uddannelser har vi haft særligt fokus på åbenhed, engagement og kommunikation (Dalsgaard & Thestrup 2015; Dalsgaard & Paulsen 2009), nærvær og tilstedeværelse (Bengtsen, Mathiasen, Dalsgaard 2015; Bengtsen & Jensen 2015; Bengtsen & Mathiasen 2014) samt deltagelseskultur,forskningsfællesskaber og akademisk medborgerskab og identitet (Bengtsen & Nørgård 2014; Aaen & Nørgård 2015; Nørgård & Bengtsen 2016). Denne forskning har født ind i vores egen uddannelsespraksis gennem iterative udviklingsprocesser med fokus på at designe mod specifikke faldgruber og problemfelter samt designe for specifikke muligheder og potentialer i online uddannelsesforløb. Dette panel præsenterer indsigter og resultater fra vores fire-årige udviklingsbaserede forskningsarbejde og forskningsbaserede udviklingsarbejde der har været centreret omkring udfordringen med at integrere medier og teknologier på den overvejende online-kandidatuddannelse It-Didaktisk Design på Aarhus Universitet på meningsfulde og værdigivende måder.Det er en stor udfordring at undervise online på en meningsfuld måde der undgår oplevelsen af et ’watered down classroom’ og et fastlåst og fjernt Learning Management System blandt de studerende. Der gives således bud på, og lægges op til diskussion omkring, hvordan man håndterer online-offline og digital-fysiskundervisning på en kvalificeret måde, der sætter de ovenfor præsenterede interaktioner og oplevelser i centrum hos den studerende; åbenhed, engagement, kommunikation, synlighed, samarbejde, dialog, nærvær, tilstedeværelse, deltagelseskultur, forskningsfællesskaber og akademisk medborgerskab ogidentitet – elementer vi har erfaret ofte er fraværende når undervisningen går online eller bliver blended. I dette panel inviterer vi derfor til en nuanceret og reflekteret diskussion af, hvordan man bedst etablerer værdifulde og meningsfulde online-offline digitale-fysiske læringsmiljøer, medieøkologier ogdeltagelseskulturer, når man udvikler online elementer i sin uddannelse. Vi giver i oplæggene deltagerne indblik i sådanne konkrete elementer, deres sammensætning, brug og betydning, sådan som de har udfoldet sig på kandidatuddannelsen i It-Didaktisk Design. Herefter inviterer vi deltagerne til at bidrage med deres viden, synspunkter, bekymringer, begejstringer og spørgsmål. DUN Konferencen 2016 Vores panel henvender sig til undervisere der anvender eller overvejer at anvende medier eller teknologier i undervisningen, deltagere interesseret i blended og online undervisning, samt undervisere og udvikleremed interesse i It-didaktisk design og kvalificeret anvendelse af digitale medier og teknologier. I panelet sættes særligt fokus på: Online åbenhed, edieøkologier, nærvær og tilstedeværelse online, samt online akademisk deltagelseskultur og medborgerskab uden for institutionen.

KW - Online education

KW - online uddannelse

KW - it-didaktisk design

KW - online vejledning

KW - open education

KW - medieøkologi

M3 - Konferenceabstrakt til konference

T2 - DUN Konferencen 2016

Y2 - 17 May 2016 through 18 May 2016

ER -