Teknologiforståelse i skolens praksis: Datalogisk design til autentisk problemløsning

Elisa Nadire Caeli*, Martin Dybdal

*Corresponding author af dette arbejde

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

    Abstract

    Denne artikel er et fagdidaktisk bidrag til det fagområde, der i grundskolekontekst kaldes teknologiforståelse. Teknologiforståelse forstås i denne kontekst som en faglighed, der indebærer udvikling af kompetencer inden for datalogisk tænkning, designtænkning og kritisk tænkning om brug af datalogi i samfundet. I artiklen formidles og analyseres resultaterne af et eksperiment, gennemført i foråret 2019 i en 8. klasse. Formålet var at undersøge undervisning i datalogisk tænkning og designtænkning i dansk almendannede grundskole gennem udvikling af et datalogisk design til autentisk problemløsning og derved udlede fagdidaktiske henholdsvis muligheder og udfordringer i en sådan undervisning.Eksperimentet tog udgangspunkt i to primære hypoteser: en forventet modstand fra eleverne mod at ville lave om på deres design efter brugerfeedback, samt at eleverne ville have et snævert syn på datalogi som det samme som programmering. Disse hypoteser blev delvist bekræftet, men også andre henholdsvis muligheder og udfordringer blev identificeret, herunder ændrede opfattelser af og nye muligheder for succes med datalogi, succes med kreative afbræk og vekslende arbejdsmåder, en positiv betydning af autenticitet for elevernes forståelse og ønske om flere frihedsgrader, end de fik i dette projekt.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftLæring og Medier
    Vol/bind12
    Nummer22
    Antal sider21
    ISSN1903-248X
    DOI
    StatusUdgivet - 2020

    Emneord

    • teknologiforståelse
    • datalogisk tænkning
    • designtænkning
    • datalogisk design
    • fagdidaktik
    • folkeskole
    • Grundskole
    • Teknologiforståelse
    • Fagdidaktik

    Citationsformater