Teater-i-skolen: Rapport fra følgeforskning af et teater- og dramapædagogisk pilotprojekt

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningpeer review

246 Downloads (Pure)

Abstract

I efteråret 2014 var Børnekulturhuset projektansvarlig for et teaterpædagogisk tiltag i samarbejde med Århus Teater og Teaterhuset Filuren og Opgang 2.
Folkeskolereformen og ’den åbne skole’ giver nye mulighed for samarbejder mellem folkeskolen og kulturlivet. Med ‘den åbne skole’ forpligter kommunerne sig til at sikre samarbejder mellem skolen og det lokale kulturliv, og samtidig stiller reformen krav om, at eleverne skal have en længere og mere varieret skoledag. Derfor er der aktuelt stort fokus på krop og bevægelse i skolen. Og kropsligheden skal ikke bare foregå i idræt men i alle fag, da træning af en sensitiv krop forventes at kunne styrke arbejdet med de faglige mål og elevernes læring. Filuren, Århus Teater og Opgang 2 er blot nogle af de teatre, der har taget imod denne inviterende gestus fra skolelivet til kulturlivet.
Projektet er et pilotprojekt, som undersøger, hvordan udvalgte Århus-skoler, Århus Teaters teaterpædagogiske tilbud og Teaterhuset Filurens kompetencecenter, kan samarbejde om undervisningsformer, hvor teater- og dramapædagogiske virkemidler bruges i danskundervisningen før og efter mødet med en dramatisk tekst eller en teaterforestilling.
Et incitament for teatrene er desuden, at der er en publikumsudviklingsdimension i projektet, da en af teatrets store aktuelle udfordringer er at finde nye formater for møder med de børn og unge, som skal være fremtidens teaterpublikum. Skolen er her ramme for mødet med potentielt nye publikumsgrupper.
OriginalsprogDansk
ForlagÅrhus Universitet
Antal sider34
StatusUdgivet - 1 feb. 2015

Citationsformater