Talentudvikling i idrætsklasser: nye former for hybriddannelse og kontraktliggørelse mellem eliteidræt, skole og unge talenter

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Artiklen beskæftiger sig med idrætsklasser i folkeskolens udskoling som en ny form for organisering af talentudvikling og en ny form for samarbejde mellem eliteidræt, folkeskole og idrætsudøvere. I artiklen belyser vi gennem en række eksempler, hvad det er for en fælles praksis, der bliver etableret i idrætsklasserne gennem samarbejdet mellem klubber og skole, og hvordan det opleves at være idrætselev i en sådan fælles praksis, hvor normer og værdier fra to traditionelt adskilte domæner, elitesport og folkeskole, griber ind i hinanden. Vi afsøger, hvilke former for ansvar, idrætselever og deres familier pålægges for såvel skolegang og idrætsudøvelse, og hvordan der indgås aftaler herom i samarbejdet med skole, klub, elev og hjem. Artiklen giver eksempler på, hvordan hybridiseringen mellem eliteidræt og skole kan foregå, og hvilke effekter, den kan have på de talenter/elever, der befolker idrætsklasserne.
OriginalsprogDansk
TitelTalentudvikling i sport : reflekterende organisationer, gode teams og stærke atleter
RedaktørerNiels Rossing, Knud Ryom, Kristoffer Henriksen
Antal sider16
UdgivelsesstedAalborg
ForlagAalborg Universitetsforlag
Udgivelsesår2015
Udgave1.
Sider76-91
ISBN (trykt)978-87-7112-212-1
StatusUdgivet - 2015

    Forskningsområder

  • talentudvikling i idrætsklasser, hybridisering, kontraktliggørelse og ansvarliggørelse, unge idrætstalenter, Kobling af folkeskole og elitesport, Talent, Kompetenceudvikling

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 84597654