Talblindhedsprojektet: Rapport om udvikling af talblindhedstest og vejledningsmateriale

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportFormidling

I Talblindhedsprojektet 2014 - 2018 er der udviklet en foreløbig talblindhedstest til brug i 4. klasse. Den foreløbige test er et testbatteri med fire tragte, som kort beskrives i denne sammenfatning. I projektet er også udviklet pædagogisk vejledning om støtte til identificerede elever og om forebyggende indsatser inden 4. klasse. Talblindhedsprojektet er gennemført i et konsortium med DPU, Aarhus Universitet og Professionshøjskolen Absalon med bistand fra Københavns Professionshøjskole og selvstændig konsulent Pernille Pind.
Projektet blev sat i gang af Undervisningsministeriet på baggrund af en aftale i 2013 mellem regeringen (Socialdemokraterne, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti), Venstre og Dansk Folkeparti om et fagligt løft af folkeskolen. Projektet skulle give et bidrag til, at alle elever i matematikundervisningen fik mulighed for bedst udbytte, engagement og faglig selvtillid. Test af talblindhed skulle målrettes til elever i 4. klasse, mens de faglige vejledninger og metoder skulle rette sig mod identificerede elever samt forebyggende indsatser inden 4. klasse.
I Undervisningsministeriets formulering i 2014 lød det:
"Udvikling af en test af talblindhed og elektroniske vejledninger til den opfølgende indsats har til formål at sikre en tidlig målrettet indsats i forhold til inklusion af elever med talblindhed i den almindelige undervisning. (…) Oplysningen om, at en elev er talblind, kan give et fokus i arbejdet med det inkluderende læringsmiljø, så eleven får en målrettet undervisning. En standardiseret talblindhedstest vil kunne støtte op om kommunernes bestræbelser på at give elever med talblindhed et fyldestgørende undervisningstilbud, så de får mulighed for at gennemføre en uddannelse. En forudsætning herfor er, at vanskelighederne identificeres så tidligt som muligt i skoleforløbet."
Talblindhed er fortsat et nyt forskningsområde, hvor der mangler international evidensbaseret forskning. Der er endnu ikke opnået international forskningsmæssig konsensus om, hvordan talblindhed afgrænses, og der findes både smalle og brede afgrænsninger. Der er heller ikke konsensus om, hvordan talblindhed identificeres, og hvordan man i uddannelsessystemer bedst tilgodeser talblinde elever. Men interessen er voksende, og feltet er i stor udvikling
OriginalsprogDansk
ForlagDPU, Aarhus Universitet
Antal sider128
ISBN (Elektronisk)87-7684-563-X
StatusUdgivet - 2019

    Forskningsområder

  • Talblindhed, Dyskalkuli

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 173884677