Tag børn og unges syn på og viden om sundhed alvorligt

Karen Wistoft

    Publikation: AndetUdgivelser på nettet - Net-publikationForskning

    1433 Downloads (Pure)

    Abstract

    Aktiviteter, arrangementer og andre tiltag, der har til hensigt at fremme børn og unges sundhed bygger ofte på relativt simple forestillinger om, hvad de tænker om sundhed og sygdom, samt hvad de har brug for med henblik på at øge deres handlekompetence. På Danmarks Pædagogiske Universitetsskole har vi gennem en årrække forsøgt at gå dybere ind i denne problematik ved at undersøge børn og unges syn, opfattelser, indsigt og kompetencer i relation til sundhed, for på den baggrund at tilvejebringe viden, der kan anvendes som fundament for pædagogiske aktiviteter og indsatser. Her fremhæves ordet indsats, men der er også fokus på det væld af fritids- og ungdomsklubaktiviteter, der fremmer børnenes og de unges fysiske og mentale sundhed. Med mental sundhed menes både den psykiske dimension, der handler om selvværd og positive selvbilleder, og den sociale dimension, der handler om inklusion, dvs. anerkendelse og at betyde noget for andre.
    OriginalsprogDansk
    Publikationsdato2011
    StatusUdgivet - 2011

    Emneord

    • Børn og unge
    • Sundhedspædagogik
    • Viden
    • Værdier
    • Sundhedsbegreber
    • Trivsel og mental sundhed blandt børn og unge

      Wistoft, K. (Foredragsholder)

      14 jul. 2019

      Aktivitet: Præsentationer, medlemskaber, ansættelser, ejerskab og andre aktiviteterForedrag og mundtlige bidrag

      Fil
    • Teacher involvement and mental child health

      Wistoft, K. (Foredragsholder)

      12 dec. 2014

      Aktivitet: Præsentationer, medlemskaber, ansættelser, ejerskab og andre aktiviteterForedrag og mundtlige bidrag

      Fil
    • Trivsel og mental børnesundhed

      Wistoft, K. (Oplægsholder)

      19 nov. 2014

      Aktivitet: Præsentationer, medlemskaber, ansættelser, ejerskab og andre aktiviteterForedrag og mundtlige bidrag

      Fil

    Citationsformater