Syntaksens rolle i sprogtilegnelsen hos autistiske børn

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisKonferenceartikelForskningpeer review

I litteraturen om de sproglige karakteristika i autisme-spektrum-forstyrrelser (ASF) har man traditionelt fokuseret på afvigelser i forbindelse med pragmatiske aspekter af kommunikation. Den nyeste forskning tyder dog på, at selv højfunktionelle voksne autister uden konstateret sprogforsinkelse har nogle hidtil ikke-attesterede problemer med forståelsen af mere kompleks syntaks (Durrleman et al, 2015).

I mit foredrag vil jeg præsentere en arbejdsteori, der potentielt kan forene de pragmatiske og syntaktiske anomalier observeret i ASF i ét overordnet deficit, og diskutere nogle af de hypoteser, som teorien kan aflede. Disse vil blive testet i forbindelse med mit nyligt påbegyndte postdoc-projekt, der skal undersøge syntaksens rolle i sprogtilegnelsen hos dansktalende autistiske børn.
OriginalsprogDansk
TidsskriftMUDS - Møderne om Udforskningen af Dansk Sprog
Vol/bind16
Sider (fra-til)287-299
Antal sider13
ISSN1904-3309
StatusUdgivet - 2017
Begivenhed16. Møde om Udforskningen af Dansk Sprog - Aarhus Universitet, Århus, Danmark
Varighed: 13 okt. 201614 okt. 2016

Konference

Konference16. Møde om Udforskningen af Dansk Sprog
LokationAarhus Universitet
LandDanmark
ByÅrhus
Periode13/10/201614/10/2016

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

Projekter

ID: 120545603