Aarhus Universitets segl

Sundhedsfaglig supervision som klinisk metode

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiUndervisning

  • Institut for Didaktik
  • Miljø- og sundhedspædagogik
  • Enheden for vejledning, erhvervs- og professionsuddannelse

Kapitlet gennemgår og diskuterer sundhedsfaglig supervision (SFS) som metode. Formålet med kapitlet er at give læseren indsigt i og et kritisk blik på metodens muligheder og begrænsninger. Indledningsvis uddyber kapitlet den historiske baggrund for SFS og hvordan metoden udfolder sig i praksis med afsæt i forfatterens ph.d.-projekt om SFS. Denne introduktion suppleres af en mere indgående og kritisk diskussion af sundhedsfaglig supervision som metode, dens udfordringer og potentialer i en organisatorisk kontekst, der er præget af forandringer og krav om dokumentation. Afslutningsvis peges på metodens fremtidige perspektiver - set i lyset af de mange nye metoder, der 'kæmper' om de samme målgrupper i vejledningslandskabet så som f.eks. coaching, debriefing og mentoring.

Bidragets oversatte titelClinical supervision as a clinical method
OriginalsprogDansk
TitelKliniske metoder i professionspraksis : lærebog i sygepleje
RedaktørerMari Holen, Jane Rohde Voigt, Lene Sørensen
Antal sider16
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagMunksgaard
Udgivelsesår15 jan. 2011
Sider171-187
Kapitel9
ISBN (trykt)978-87-628-0881-2
StatusUdgivet - 15 jan. 2011

    Forskningsområder

  • Sundhedsfaglig supervision, metode, Forskningsmetode

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

Aktiviteter

ID: 207012