Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Styrket feedback gennem studerendes selvevaluering

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskning

Standard

Styrket feedback gennem studerendes selvevaluering. / Andersen, Lars Bo.

I: Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift , Bind 11, Nr. 21, 10.2016, s. 9-20.

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskning

Harvard

Andersen, LB 2016, 'Styrket feedback gennem studerendes selvevaluering', Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift , bind 11, nr. 21, s. 9-20. <http://ojs.statsbiblioteket.dk/index.php/dut/article/view/23228/21563>

APA

Andersen, L. B. (2016). Styrket feedback gennem studerendes selvevaluering. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift , 11(21), 9-20. http://ojs.statsbiblioteket.dk/index.php/dut/article/view/23228/21563

CBE

Andersen LB. 2016. Styrket feedback gennem studerendes selvevaluering. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift . 11(21):9-20.

MLA

Andersen, Lars Bo. "Styrket feedback gennem studerendes selvevaluering". Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift . 2016, 11(21). 9-20.

Vancouver

Andersen LB. Styrket feedback gennem studerendes selvevaluering. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift . 2016 okt;11(21):9-20.

Author

Andersen, Lars Bo. / Styrket feedback gennem studerendes selvevaluering. I: Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift . 2016 ; Bind 11, Nr. 21. s. 9-20.

Bibtex

@article{d880fd7764974123b8e2973beb5f8e98,
title = "Styrket feedback gennem studerendes selvevaluering",
abstract = "Studerende er ofte utilfredse med s{\aa}vel kvaliteten som kvantiteten af feedback p{\aa} skriftligt arbejde. Ligeledes kan det som underviser v{\ae}re sv{\ae}rt at afgive feedback, der tager udgangspunkt i de studerendes respektive l{\ae}ringssituationer, hvis man ikke har andet afs{\ae}t end opgavetekster. Denne artikel beskriver derfor to eksperimenter med brug af selvevaluering som kvalificerende mellemled i ekstern feedback p{\aa} skrive{\o}velser. Eksperimenternes form{\aa}l er at styrke den formative l{\ae}ring ved skriftligt arbejde. I det f{\o}rste eksperiment bestod feedbacken af underviser-feedback, mens det andet eksperiment indebar peer-feedback og f{\ae}lles feedback. I begge tilf{\ae}lde blev selvevalueringen foretaget med udgangspunkt i en kriteriebaseret retteguide. Eksperimenterne medf{\o}rte, at den eksterne feedback blev m{\aa}lrettet og kvalificeret i forhold til den enkelte studerende, mens selve skriveprocessen mod forventning kun blev p{\aa}virket i mindre grad. Endelig blev den formative l{\ae}ring bedst styrket hos de studerende, der i forvejen var engageret i egen l{\ae}ring. En medvirkende {\aa}rsag hertil var, at nogle studerende oplevede retteguiden som irrelevant eller sv{\ae}rt tilg{\ae}ngelig.",
author = "Andersen, {Lars Bo}",
year = "2016",
month = oct,
language = "Dansk",
volume = "11",
pages = "9--20",
journal = "Dansk Universitetsp{\ae}dagogisk Tidsskrift",
issn = "1901-5089",
publisher = "CAST - Center for Anvendt Sundhedstjenesteforskning og Teknologivurdering, SDU",
number = "21",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Styrket feedback gennem studerendes selvevaluering

AU - Andersen, Lars Bo

PY - 2016/10

Y1 - 2016/10

N2 - Studerende er ofte utilfredse med såvel kvaliteten som kvantiteten af feedback på skriftligt arbejde. Ligeledes kan det som underviser være svært at afgive feedback, der tager udgangspunkt i de studerendes respektive læringssituationer, hvis man ikke har andet afsæt end opgavetekster. Denne artikel beskriver derfor to eksperimenter med brug af selvevaluering som kvalificerende mellemled i ekstern feedback på skriveøvelser. Eksperimenternes formål er at styrke den formative læring ved skriftligt arbejde. I det første eksperiment bestod feedbacken af underviser-feedback, mens det andet eksperiment indebar peer-feedback og fælles feedback. I begge tilfælde blev selvevalueringen foretaget med udgangspunkt i en kriteriebaseret retteguide. Eksperimenterne medførte, at den eksterne feedback blev målrettet og kvalificeret i forhold til den enkelte studerende, mens selve skriveprocessen mod forventning kun blev påvirket i mindre grad. Endelig blev den formative læring bedst styrket hos de studerende, der i forvejen var engageret i egen læring. En medvirkende årsag hertil var, at nogle studerende oplevede retteguiden som irrelevant eller svært tilgængelig.

AB - Studerende er ofte utilfredse med såvel kvaliteten som kvantiteten af feedback på skriftligt arbejde. Ligeledes kan det som underviser være svært at afgive feedback, der tager udgangspunkt i de studerendes respektive læringssituationer, hvis man ikke har andet afsæt end opgavetekster. Denne artikel beskriver derfor to eksperimenter med brug af selvevaluering som kvalificerende mellemled i ekstern feedback på skriveøvelser. Eksperimenternes formål er at styrke den formative læring ved skriftligt arbejde. I det første eksperiment bestod feedbacken af underviser-feedback, mens det andet eksperiment indebar peer-feedback og fælles feedback. I begge tilfælde blev selvevalueringen foretaget med udgangspunkt i en kriteriebaseret retteguide. Eksperimenterne medførte, at den eksterne feedback blev målrettet og kvalificeret i forhold til den enkelte studerende, mens selve skriveprocessen mod forventning kun blev påvirket i mindre grad. Endelig blev den formative læring bedst styrket hos de studerende, der i forvejen var engageret i egen læring. En medvirkende årsag hertil var, at nogle studerende oplevede retteguiden som irrelevant eller svært tilgængelig.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 11

SP - 9

EP - 20

JO - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift

JF - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift

SN - 1901-5089

IS - 21

ER -