Studiemiljø og frafald på videregående uddannelser: betydningen af undervisning, faglig identifikation og social integration

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  • Ane Qvortrup, Institut for Kulturvidenskaber, Uddannelsesvidenskab, Danmark
  • Emil Smith
  • Eva Lykkegaard Poulsen, Syddansk Universitet
  • ,
  • Fie Rasmussen, Syddansk Universitet, Danmark
I årtier har frafald på videregående uddannelser været et centralt forskningsområde. Imidlertid er viden om studiemiljøets - dvs. institutionelle aspekters - betydning for frafald relativt begrænset. Informeret af Tintos institutional-departure-model skelner artiklen mellem faktorer relateret til tre kategorier: det sociale system, det faglige system og undervisning. Disse kategorier specificeres med reference til tidligere internationale og nationale studier. Artiklen foreslår en revideret teoretisk model for forståelse af frafaldsprocesser, der ikke udelukkende ser på
studiemiljøet som den traditionelt dikotomiske tænkning mellem det sociale og det faglige system, men som også inkluderer undervisning som en overlappende kategori med både det sociale og det faglige system.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Universitetspædagogisk Tidsskrift
Vol/bind13
Nummer25
Sider (fra-til)151-178
Antal sider27
ISSN1901-5089
StatusUdgivet - 2018

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 133606432