Projekter pr. år
Abstract
Street-Lab er et ”laboratorium for gadeidræt” som drives af Multipark– foreningen. Street-Lab udgør en bevægelig og åben ’adhoc’-kultur, der tiltrækker og engagerer børn, unge og deres familier, som medskabere af mange forskellige slags aktiviteter, også meget andet end gadeidræt. Street-Lab er organiseret som grænsefællesskab, dvs. som del af overlappende fællesskaber og aktiviteter, der ofte igangsættes med andre institutioner, civile, private og offentlige parter fra Netværket Den Sociokulturelle Landsby. Visionen om at sikre Street-Labs fremtidige eksistens ved at bygge en multihal af containere er en måde at forankre dette samarbejde fysisk og materielt. Målet er at den entreprenante og inkluderende ’ad hoc’ kultur fra Street-Lab kan smelte sammen med aktørerne, og samarbejdspartnerne fra Den Sociokulturelle Landsby og dermed forankres fysisk et konkret fælles sted som ’sociale mursten’. Her skal vi se nærmere på, hvordan disse processer, som vi under ét kalder for ’fællesskabelse’, får betydning for udsatte børn, unge og deres familier. I kapitlet undersøges fællesskabelse således som produktion af fælles sager, der kan ændre indhold, form og hvem der er med-producerende undervejs. I vores udforskning af fællesskabelse er det ligeledes vigtigt at undersøge de processer, der skaber tilhørsforhold og overskridende læring, forstået som en identitetsforandrende empowerment for og med udsatte børn, unge og deres familier.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Fællesskabende praksisser |
Antal sider | 24 |
Udgivelsessted | Frederiksberg |
Forlag | Frydenlund Academic |
Publikationsdato | mar. 2023 |
Sider | 167-190 |
Kapitel | 8 |
ISBN (Trykt) | 9788772166339 |
Status | Udgivet - mar. 2023 |
Navn | Menneskelig udvikling, deltagelse og social forandring |
---|---|
ISSN | 2246-3593 |
Emneord
- fællesskabende praksis
- Empowerment
- inklusion
- grænsefællesskab
- udsatte unge
- diagnoser
- fælles tredje
Projekter
- 2 Afsluttet
-
Brobygning og fællesskabende praksis - udvikling af metoder til helhedsorienteret forebyggelse
Mørck, L. L. (PI), Nissen, M. (Deltager), Christensen, T. W. (Deltager), Hansen, H. R. (Deltager), Madsen, M. B. (Deltager) & Ilic, I. (Deltager)
01/01/2019 → 01/05/2022
Projekter: Projekt › Forskning
Fil -
Reform-programmet: Motivation Pædagogik og Ledelse - forskningsprogram
Knudsen, H. (PI), Nissen, M. (PI), Christensen, S. (Deltager), Krejsler, J. B. (Deltager), Kofoed, J. (Deltager), Juelskjær, M. (Deltager), Rasmussen, L. R. (Deltager), Kristensen, J. E. (Deltager), Kousholt, K. B. (Deltager), Staunæs, D. (Deltager), Mathiassen, C. (Deltager), Hesselberg-Thomsen, M. (Deltager), Hedegaard, M. L. L. (Deltager), Jimenez, G. (Deltager), Møller, N. (Deltager), Sørensen, K. S. (Deltager), Friis, T. (Deltager) & Waleng, S. (Deltager)
01/01/2016 → 01/12/2022
Projekter: Projekt › Forskning