Stil teori- og praksisspørgsmålet på en ny måde

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

Det danske uddannelsessystem bliver
i disse år omfattende reformeret med
henblik på at skabe en tættere sammenhæng
mellem det, der læres og
det, det skal bruges til. Derved adresseres
et alment problem, idet uddannelsesreformerne
søger at organisere
uddannelserne gennem brobygninger
mellem teori og praksis. Det gælder fx
i folkeskolereformen fra 2013, hvor alle
læringsmål formuleres som kompetencemål.
Her skal eleverne ikke blot
kunne eller vide noget, men lærerne skal
undervise efter, at eleverne skal kunne
anvende det, de ved. Med gymnasiereformen
fra 2005 skal eleverne opnå
studiekompetencer og arbejde med
tværfaglige forløb i et samspil mellem
en teoretisk-analytisk og en praktiskvirkelighedsnær
tilgang. Universitetsreformerne
fra 2002 har betydet krav
om øget samarbejde med omverden,
en vægtning af entreprenørskab og
en målrettethed af uddannelserne til
hurtigere gennemførsel. Fælles for alle disse reformer er en idé
om, at hvis man tilstræber bestemte
former for mål, så kan uddannelsen
bygge bro over kløften mellem teori og
praksis. De opfattes nemlig på én gang
som forskellige og forenelige. Dette er en
imidlertid én bestemt teori- og praksisforståelse,
der ekskluderer andre. Fx at
relationerne mellem teori og praksis også
kan forstås som gensidigt udelukkende
eller indlejret i hinanden. Disse forståelser
eksisterer fortsat og bidrager med en
mangfoldighed til uddannelserne. Men de
trues af reformernes ensidige dyrkning
af brobygning, som om det er den eneste
måde, man didaktisk kan forholde sig
til teori og praksis. En ambition om brobygning
italesat udenfor uddannelserne
selv risikerer altså, at mangfoldigheden
i teorier, praksisser og deres relationer
overses.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer11
TidsskriftTidsskrift for professionsstudier
Nummer24
Sider (fra-til)98-102
Antal sider6
ISSN2446-0273
StatusUdgivet - jan. 2017

    Forskningsområder

  • Teori og praksis, Professionsbacheloruddannelser, Professionsudvikling, Skolereform, Uddannelseskultur

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

Aktiviteter

Projekter

ID: 108725443