DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Stenet vej til ambitiøse mål for faget Modersmålsundervisning

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Faget Modersmålsundervisning adskiller sig fra alle andre fag i skolen, idet det udgør en kampplads om målgrupper, økonomi, mål, organisering og indhold, samt hvilke samfund faget skal danne og uddanne til. Lovparagraffen og den tilhørende bekendtgørelse for undervisningen i faget begrænser i vid udstrækning, at de tosprogede elevers potentielle sproglige og kulturelle kompetence kan fremmes gennem uddannelse i folkeskolen. Der er misforhold mellem ambitiøse målbeskrivelser i de nye Forenklede Fælles fra 2014 og selve regelgrundlaget. Den sproglige og kulturelle kompleksitet i nutidige samfund, fornægtes i lovparagraffen og den tilhørende bekendtgørelse, der fortsat fastholder forestillingen om et etsproget og monokulturelt Danmark.
OriginalsprogDansk
TitelLæringsmål
Antal sider7
UdgivelsesstedAarhus
ForlagAarhus Universitetsforlag
Udgivelsesårokt. 2015
Sider30-37
ISBN (trykt)978 87 7124 966 8
StatusUdgivet - okt. 2015
SerietitelSprogforum
Nummer61
ISSN0909-9328

    Forskningsområder

  • minoritetsmodersmål, folkeskoleloven , forenklede fælles mål , uddannelsessociologi , fagidentitet, læringsmål, modersmålsundervisning, Grundskole, Sprog, Minoriteter, Dansk som 2. sprog

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 96506869