TY - JOUR
T1 - Stedsans
T2 - Elevdeltagelse i eksterne læringsmiljøer
AU - Sattrup, Lise
AU - Knudsen, Lars Emmerik Damgaard
PY - 2024
Y1 - 2024
N2 - Et sted er ikke bare et sted. Det, som adskiller skole fra åben skole, er netop skiftet til et andet sted, og at de eksterne læringsmiljøer kommer eleverne sanseligt i møde på måder, som både kan være overraskende og overvældende. De omslutter elever og lærere 360 gr. rundt med lyd, lys, lugt og smag, og der er en stemning eller en atmosfære, som man både skal vænne sig til, kan undre sig over og ikke mindst kan blive fortryllet af (Sattrup & Knudsen, 2022). Vi vil i denne artikel undersøge elevers engagerede deltagelse i eksterne læringsmiljøer og steders betydning for dette engagement, set fra et elevperspektiv. Hvordan opstår elevernes engagerede deltagelse? Og hvilke betydninger har de særlige steder, genstande og materialer, som undervisningen tager afsæt i, for elevernes engagement? For at undersøge dette har vi lavet deltagerobservationer af, hvordan elever deltog, reagerede og engagerede sig i undervisningsforløb udviklet af KØS - Museum for Kunst i offentlige rum og Designmuseum Danmark. Formålet med undersøgelsen er ikke at konkludere, at alle eksterne læringsmiljøer medfører elevers engagerede deltagelse, men derimod at beskrive stedernes betydning for de elever, som faktisk blev engagerede.
AB - Et sted er ikke bare et sted. Det, som adskiller skole fra åben skole, er netop skiftet til et andet sted, og at de eksterne læringsmiljøer kommer eleverne sanseligt i møde på måder, som både kan være overraskende og overvældende. De omslutter elever og lærere 360 gr. rundt med lyd, lys, lugt og smag, og der er en stemning eller en atmosfære, som man både skal vænne sig til, kan undre sig over og ikke mindst kan blive fortryllet af (Sattrup & Knudsen, 2022). Vi vil i denne artikel undersøge elevers engagerede deltagelse i eksterne læringsmiljøer og steders betydning for dette engagement, set fra et elevperspektiv. Hvordan opstår elevernes engagerede deltagelse? Og hvilke betydninger har de særlige steder, genstande og materialer, som undervisningen tager afsæt i, for elevernes engagement? For at undersøge dette har vi lavet deltagerobservationer af, hvordan elever deltog, reagerede og engagerede sig i undervisningsforløb udviklet af KØS - Museum for Kunst i offentlige rum og Designmuseum Danmark. Formålet med undersøgelsen er ikke at konkludere, at alle eksterne læringsmiljøer medfører elevers engagerede deltagelse, men derimod at beskrive stedernes betydning for de elever, som faktisk blev engagerede.
KW - Åben skole
KW - Stedteori
KW - Engagement
UR - https://u-p.dk/vare-kategori/tidsskrifter/
M3 - Tidsskriftartikel
SN - 0106-5386
VL - 2
SP - 67
EP - 76
JO - Unge Pædagoger
JF - Unge Pædagoger
IS - 2024
ER -