Stedsans: Elevdeltagelse i eksterne læringsmiljøer

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Et sted er ikke bare et sted. Det, som adskiller skole fra åben skole, er netop skiftet til et andet sted, og at de eksterne læringsmiljøer kommer eleverne sanseligt i møde på måder, som både kan være overraskende og overvældende. De omslutter elever og lærere 360 gr. rundt med lyd, lys, lugt og smag, og der er en stemning eller en atmosfære, som man både skal vænne sig til, kan undre sig over og ikke mindst kan blive fortryllet af (Sattrup & Knudsen, 2022).
Vi vil i denne artikel undersøge elevers engagerede deltagelse i eksterne læringsmiljøer og steders betydning for dette engagement, set fra et elevperspektiv. Hvordan opstår elevernes engagerede deltagelse? Og hvilke betydninger har de særlige steder, genstande og materialer, som undervisningen tager afsæt i, for elevernes engagement? For at undersøge dette har vi lavet deltagerobservationer af, hvordan elever deltog, reagerede og engagerede sig i undervisningsforløb udviklet af KØS - Museum for Kunst i offentlige rum og Designmuseum Danmark. Formålet med undersøgelsen er ikke at konkludere, at alle eksterne læringsmiljøer medfører elevers engagerede deltagelse, men derimod at beskrive stedernes betydning for de elever, som faktisk blev engagerede.
OriginalsprogDansk
TidsskriftUnge Pædagoger
Vol/bind2
Nummer2024
Sider (fra-til)67-76
ISSN0106-5386
StatusUdgivet - 2024

Emneord

  • Åben skole
  • Stedteori
  • Engagement
  • Mapping post-industrial areas through entanglements of time and space

    Knudsen, L. E. D., Wallace, J. & Sabroe, M. (Illustrator), 2024, Material and Digital A/r/tographic Explorations : Walking Matters. Lee, N., Mosavarzadeh, M., Ursino, J. & Irwin, R. (red.). Singapore: Springer, s. 189-208 (Studies in Arts-Based Educational Research, Bind ISSN: 2364-8376).

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Åben adgang
  • Out of the Museum Into the Art

    Sattrup, L. & Knudsen, L. E. D., jun. 2024, Propositions for Museum Education: International Art Educators in Conversation. Sinner, A., Osler, P. & White, B. (red.). Bristol: Intellect, s. 207-220 (Artwork Scholarship: International Perspectives in Education).

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  • Teaching with tolerance: Students’ surprisingly positive participation in an out-of-school learning environment

    Sattrup, L. & Knudsen, L. E. D., 2024, Teacher Ethics and Teaching Quality in Scandinavian Schools: New Reflections, Future Challenges, and Global Impacts. Knudsen, L. E. D., Wiberg, M., Petersen, K. B. & Haastrup, L. (red.). London: Routledge, s. 186-201 16 s.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Citationsformater