Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Sprogpolitik i en postkolonial kontekst: Skolesprog og quality education i Zambia

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

UNESCOs fjerde verdensmål om quality education indebærer ifølge ifølge uddannelsesforskningen, at navnlig den tidlige grunduddannelse forankres i lokale sprog og sproglige praksisser. I mange postkoloniale udviklingslande foregår undervisningen primært på engelsk, fransk eller et andet tidligere kolonisprog, selv om store dele af befolkningen primært kommunikerer på et eller flere lokale sprog i hverdagen. En langsomt voksende politisk opmærksomhed på sproglig diversitet og sprogtilegnelse skaber potentielt bedre uddannelsesmuligheder for børn i udviklingslande, men den aktiverer også en række historiske og politiske problemstillinger. Med udgangspunkt i et landdistrikt i Zambia, hvor forfatteren har lavet feltarbejde blandt børn og familier, diskuterer artiklen barrierer og muligheder for en sprogligt bæredygtig uddannelsespolitik i postkoloniale samfund.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer3
TidsskriftSprogforum
Nummer71
Sider (fra-til)23-29
Antal sider6
ISSN0909-9328
StatusUdgivet - dec. 2020

    Forskningsområder

  • FNs 17 Verdensmål, sprogsocialisering, flersproglighed, modersmålsundervisning, Zambia

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 167362243