Sproglige kategoriseringer af småbørn

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Standard

Sproglige kategoriseringer af småbørn. / Holm, Lars.

I: Forskning i Pædagogers Profession og Uddannelse, Bind 1, Nr. 1, 02.2017, s. 21-38.

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Harvard

Holm, L 2017, 'Sproglige kategoriseringer af småbørn', Forskning i Pædagogers Profession og Uddannelse, bind 1, nr. 1, s. 21-38. <https://tidsskrift.dk/FPPU/article/download/26555/23353>

APA

Holm, L. (2017). Sproglige kategoriseringer af småbørn. Forskning i Pædagogers Profession og Uddannelse, 1(1), 21-38. https://tidsskrift.dk/FPPU/article/download/26555/23353

CBE

Holm L. 2017. Sproglige kategoriseringer af småbørn. Forskning i Pædagogers Profession og Uddannelse. 1(1):21-38.

MLA

Holm, Lars. "Sproglige kategoriseringer af småbørn". Forskning i Pædagogers Profession og Uddannelse. 2017, 1(1). 21-38.

Vancouver

Holm L. Sproglige kategoriseringer af småbørn. Forskning i Pædagogers Profession og Uddannelse. 2017 feb;1(1):21-38.

Author

Holm, Lars. / Sproglige kategoriseringer af småbørn. I: Forskning i Pædagogers Profession og Uddannelse. 2017 ; Bind 1, Nr. 1. s. 21-38.

Bibtex

@article{80ccd3b7e67f432c98bfb3d116ba7d5b,
title = "Sproglige kategoriseringer af sm{\aa}b{\o}rn",
abstract = "Formelle institutionelle kategoriseringer af sm{\aa}b{\o}rns sproglige udvikling analyseres i denne artikel dels som et udtryk for bestemte teoretiske positioner og faglige traditioner i m{\aa}den at betragte sprog og sproglig udvikling p{\aa}, og dels som normative faglige og politiske perspektiver p{\aa}, hvordan b{\o}rns sproglige udvikling b{\o}r forst{\aa}s og forl{\o}be. En analyse af de skiftende kategoriseringer udg{\o}r derfor et produktivt omdrejningspunkt for at belyse centrale udviklingsprocesser i rammes{\ae}tningen af det sprogp{\ae}dagogiske arbejde i dagtilbud. I artiklen identificeres tre forskellige tilgange til sproglig kategorisering af sm{\aa}b{\o}rn inden for dagtilbudsomr{\aa}det. Artiklen tr{\ae}kker bredt p{\aa} analyser af lovgivning, faglige diskurser, sproglige testmaterialer og p{\aa} fremtr{\ae}dende, nyere programmer og koncepter, der sigter mod at udvikle sm{\aa}b{\o}rns sprog. ",
keywords = "Sproglige kategoriseringer, Sm{\aa}b{\o}rn, Early childhood, Dagtilbud, Sprog",
author = "Lars Holm",
year = "2017",
month = feb,
language = "Dansk",
volume = "1",
pages = "21--38",
journal = "Forskning i P{\ae}dagogers Profession og Uddannelse",
issn = "2446-2810",
publisher = "P{\ae}dagoguddannelsens Ledernetv{\ae}rk",
number = "1",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Sproglige kategoriseringer af småbørn

AU - Holm, Lars

PY - 2017/2

Y1 - 2017/2

N2 - Formelle institutionelle kategoriseringer af småbørns sproglige udvikling analyseres i denne artikel dels som et udtryk for bestemte teoretiske positioner og faglige traditioner i måden at betragte sprog og sproglig udvikling på, og dels som normative faglige og politiske perspektiver på, hvordan børns sproglige udvikling bør forstås og forløbe. En analyse af de skiftende kategoriseringer udgør derfor et produktivt omdrejningspunkt for at belyse centrale udviklingsprocesser i rammesætningen af det sprogpædagogiske arbejde i dagtilbud. I artiklen identificeres tre forskellige tilgange til sproglig kategorisering af småbørn inden for dagtilbudsområdet. Artiklen trækker bredt på analyser af lovgivning, faglige diskurser, sproglige testmaterialer og på fremtrædende, nyere programmer og koncepter, der sigter mod at udvikle småbørns sprog.

AB - Formelle institutionelle kategoriseringer af småbørns sproglige udvikling analyseres i denne artikel dels som et udtryk for bestemte teoretiske positioner og faglige traditioner i måden at betragte sprog og sproglig udvikling på, og dels som normative faglige og politiske perspektiver på, hvordan børns sproglige udvikling bør forstås og forløbe. En analyse af de skiftende kategoriseringer udgør derfor et produktivt omdrejningspunkt for at belyse centrale udviklingsprocesser i rammesætningen af det sprogpædagogiske arbejde i dagtilbud. I artiklen identificeres tre forskellige tilgange til sproglig kategorisering af småbørn inden for dagtilbudsområdet. Artiklen trækker bredt på analyser af lovgivning, faglige diskurser, sproglige testmaterialer og på fremtrædende, nyere programmer og koncepter, der sigter mod at udvikle småbørns sprog.

KW - Sproglige kategoriseringer

KW - Småbørn

KW - Early childhood

KW - Dagtilbud

KW - Sprog

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 1

SP - 21

EP - 38

JO - Forskning i Pædagogers Profession og Uddannelse

JF - Forskning i Pædagogers Profession og Uddannelse

SN - 2446-2810

IS - 1

ER -