Specialpædagogisk viden og samarbejde om moderat inklusion: inklusionsdebattens forhold til individet

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

På baggrund af empirisk forskning om skolens reproduktion af social ulighed - eksklusion - disku-terer dette kapitel, hvad specialpædagogikken kan bidrage med i forhold til at udvikle undervis-ningen i almenskolen, sådan at den giver plads til flere forskellige børns deltagelse. Som en del heraf problematiseres myten om, at specialpædagogisk arbejde først og fremmest drejer sig om at kompensere for funktionsnedsættelser. Specialpædagogisk arbejde på specialskoler og i special-klasser trækker på viden om både kompensation, omsorg, pædagogik, læring og didaktik og på en særlig opmærksomhed på individet i undervisningen. Der argumenteres for, at denne særlige vi-den om individet i undervisningen kan bidrage til udviklingen af inkluderende læringsmiljøer i skolen, når specialpædagoger indgår i et flerfagligt samarbejde med almenlærere.
OriginalsprogDansk
TitelInklusion og eksklusion : En grundbog
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagHans Reitzels Forlag
Udgivelsesår1 jun. 2019
Sider339-354
ISBN (trykt)0788741269689
StatusUdgivet - 1 jun. 2019

    Forskningsområder

  • Specialpædagogik, Inklusion, Læring, Undervisning, Grundskole

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 133714932