Abstract
Denne rapport er resultatet af første del af en samlet undersøgelse af effekterne af specialpædagogiske indsatser over for elever med lettere vanskeligheder i den danske folkeskole.
Rapporten indeholder 11 forskellige skoleportrætter, som er beskrivelser af, hvordan skolerne selv forstår deres arbejde med elever med særlige behov. Hvilke elevkategorier og typer af vanskeligheder som skolerne tilbyder specialpædagogiske indsatser, og hvilke indsatser skolerne selv mener, er relevante i forhold til specifikke vanskeligheder og elever. Hvordan de mener, at deres specialpædagogiske praksis bidrager til at skabe en rummelig skole, hvordan de opfatter rummelighed, og hvordan de mener, at de arbejder med rummelighed i praksis. Endelig giver portrætterne et billede af, hvor den enkelte skole og lærer mener, at grænsen for rummelighed går.
Rapporten indeholder 11 forskellige skoleportrætter, som er beskrivelser af, hvordan skolerne selv forstår deres arbejde med elever med særlige behov. Hvilke elevkategorier og typer af vanskeligheder som skolerne tilbyder specialpædagogiske indsatser, og hvilke indsatser skolerne selv mener, er relevante i forhold til specifikke vanskeligheder og elever. Hvordan de mener, at deres specialpædagogiske praksis bidrager til at skabe en rummelig skole, hvordan de opfatter rummelighed, og hvordan de mener, at de arbejder med rummelighed i praksis. Endelig giver portrætterne et billede af, hvor den enkelte skole og lærer mener, at grænsen for rummelighed går.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Specialpædaqgogik i praksis - et felt i bevægelse : En kvalitativ undersøgelse på 11 danske folkeskoler |
Antal sider | 260 |
Forlag | AKF |
Publikationsdato | apr. 2007 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7509-821-7 |
Status | Udgivet - apr. 2007 |
Emneord
- Inklusion
- skoleportrætter
- specialpædagogiske indsatser
- effekter af specialundervisning