Socialkognitive teorier om motivation, identitet, læring og dannelse

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Hvor jeg i sidste kapitel fokuserede på individets indre kognitive processer, vil jeg i dette kapitel vise, hvordan disse er forbundet med ydre sociale sammenhænge. Ud fra et socialkognitivt perspektiv giver det slet ikke mening at se på menneskets kognitive og affektive processer isoleret fra dets omgivelse: Mennesket befinder sig aldrig i en passiv relation til dets omverden, men er altid aktivt forbundet med den. Vi koder andres nonverbale tegn (kropsholdning, ansigtsudtryk), og kommunikerer med dem via gestikulation og sprog. Vi indstiller os på andres adfærd ved at fortolke deres ord og handlinger symbolsk. Vi imiterer. Vi tilskriver andre status, positionerer os selv i forhold til dem. Vi fortolker, hvordan andre har det, og vi tilpasse vores egen adfærd ud fra andres reaktioner. Disse forhold, som beskrives i de socialkognitive teorier, har direkte relevans for vores forståelse af det grundlag, skolens dannelsesopgave foregår på baggrund af; hvilket jeg vil søge at argumentere for i slutningen af kapitlet.
OriginalsprogDansk
TitelElevens læring og dannelse : fem læringspsykologiske forståelser af motivation, identitet, læring og dannelse
RedaktørerSøren Pjengaard
UdgivelsesstedFrederikshavn
ForlagDafolo
Udgivelsesår2018
Sider75-94
Kapitel3.2.
ISBN (trykt)978-87-7160-640-9
StatusUdgivet - 2018
SerietitelUndervisning og læring

    Forskningsområder

  • Socialkognition, Læring, Identitet, Motivation, Dannelse, Dannelse/demokrati/værdier

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 131317174