Sociale Netværk som Videnfremmere

Aviaja Lynge, Christian Waldstrøm

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskning

    314 Downloads (Pure)

    Abstract

    Universiteter og andre højere læreanstalter er noget af de mest rendyrkede videnorganisationer, hvilket gør videnledelse i disse organisationer særligt interessant. For at sætte fokus på sociale netværk og uformelle relationer som videnfremmere har vi derfor valgt en case fra universitetsverdenen. Sociale netværk er et udtryk for den måde, individer rent faktisk interagerer med hinanden personligt og fagligt, og afspejler ikke nødvendigvis den formelle struktur. Derfor er det komplekst men uhyre vigtigt at forstå de sociale netværks rolle i videnledelse, da de har vist sig at være væsentlige faktorer til at fremme eller hæmme videnflowet og udvikling af ny viden i organisationer. Knowledge enablers er faktorer, der understøtter videnflowet, faktorer som ledere bør være meget opmærksomme på, fordi de kan øge produktiviteten i viden, skabe mere klarhed omkring viden som ressource og sidst men ikke mindst, fordi de kan de være med til at skabe en arbejdsplads, hvor der er rum til mennesker, innovation og kreativitet. Ledere vil komme langt i disciplinen videnledelse, når de lærer at navigere og påvirke de sociale netværk, som i sagens natur er uformelle, men som det er muligt at kortlægge. Samtidigt kan et arbejde på at fremme de væsentligste knowledge enablers - vision for viden, samtale, videnaktivister, kontekst og globalisering af viden - vise sig yderst gavnligt for videnmassen i organisationen. Dette stiller nye krav til ledere på vejen mod vidensamfundet, hvor den organisatoriske viden overhaler andre former for ressourcer.
    Bidragets oversatte titelSociale Netværk som Videnfremmere
    OriginalsprogDansk
    TitelKnowledge Management
    RedaktørerPer Nikolaj Bukh
    Antal sider14
    UdgivelsesstedKbh.
    ForlagBørsen Forum A/S
    Publikationsdato2004
    Sider1-14
    StatusUdgivet - 2004
    NavnBørsen Ledelseshåndbøger

    Citationsformater