Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Sociale medier i gymnasiet: Mellem forbud og ligegyldighed

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

Denne bog rapporterer om første år af Socio Media Education eksperimentet, der tematiserede den konkrete udfordring det er at etablere en god it-kultur i en gymnasieklasse. Baseret på resultaterne undersøger bogen, både hvordan man kan skabe en god it-kultur i en klasse, og hvordan man kan forbedre deltagelse, opmærksomhed og engagement gennem brug af sociale medier i undervisningen. Herudover behandles spørgsmålet om, hvordan lærere kan blande sig positivt uden forbud eller ligegyldighed i forhold til elevernes mediebrug.

På baggrund af nationale og internationale forskningsresultater defineres og diskuteres de vanskeligheder og muligheder, som de nye medier bringer med sig i forhold til undervisningen.

Bogen placerer sig, set som forskningsrapport, centralt i debatten om, hvordan vi etablerer rammerne for den enkeltes it-dannelse og en god it-kultur i klasserne i vores uddannelsesinstitutioner.

Bogen henvender sig til alle undervisere – i folkeskolen, på gymnasier og på universiteter, der har indset, at det ikke nytter noget at gemme sig for medierevolutionen eller at formene den adgang til klasseværelset. Hertil henvender bogen sig til vore fagfælder der arbejder i samme problemfelt, til uddannelsesledere der er opmærksomme på problemstillingen og gerne vil vide mere om muligheder og faldgruber. Hertil henvender bogen sig til universitetsstuderende og andre der interesserer sig for tidens rivende medieudvikling og som gerne vil have såvel teori, forskningsoverblik som konkrete empiriske resultater til sin rådighed.

Man kan følge projektet på websitet www. smee.dk – Hvor der også løbende vil blive offentliggjort nye publikationer.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagForlaget Unge Pædagoger
Vol/bind1
Udgave1
Antal sider396
ISBN (Trykt)978-87-92914-0-64
Rekvirerende organRegion Midt
StatusUdgivet - 2013
SerietitelUndervisning og medialisering
Nummer1
Vol/bind1
ISSN0109-7296

    Forskningsområder

  • sociale medier, gymnasie, multiplekse, forbud, ligegyldighed, it-dannelse, digital dannelse, undervisning, Twitter, Wiki, didaktik, it-didaktik, SME, Socio Media Education, aktionsforskning, eksperiment, Skive

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

Aktiviteter

  • webinar

    Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typerDeltagelse i eller organisering af workshop, seminar eller kursus

Projekter

Presse/medie-elementer

ID: 56743359