Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Sociale læringsprocesser, ulighed, mistrivsel, resiliens og transformation

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

I artiklen diskuterer vi nogle perspektiver på social læring. Det første perspektiv vedrører spørgsmål om sammenhænge mellem uddannelse og lige muligheder. Her vil forebyggelse af mistrivsel relateret til manglende uddannelse indgå. Det andet perspektiv vedrører spørgsmål om social læring som samfundsmæssige og kulturelle læringsprocesser, hvor ressourcer prioriteres og anvendes til at give særlige muligheder igennem politiske beslutninger, ressourcetildelinger, opbygning af institutionelle praksisser samt oplysning af befolkningen. Det tredje perspektiv vedrører begrebet om social læring i forhold til teorier om opbygning af resiliente lokalsamfund. Afslutningsvis ser vi på fremtidsperspektiver på sociale læringsteorier.
OriginalsprogDansk
TidsskriftPsyke & Logos
Vol/bind34
Nummer1
Sider (fra-til)9-32
Antal sider24
ISSN0107-1211
StatusUdgivet - 2013

    Forskningsområder

  • sociale læringsprocesser, ulighed, mistrivsel, resiliens, transformation, Resiliens, Sociale kompetencer, Trivsel

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 68254078