Social praksisteoretiske analyser af unge i partnerskaber: slutevaluering af projektet: Lokalt Partnerskab - Produktionsskoler, Virksomheder og Civilsamfund

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskning

Denne bog analyserer lokale partnerskaber mellem produktionsskoler og virksomheder, institutioner og civilsamfund. Bogen illustrerer, hvordan vi med social praksis teori kan forstå partnerskaber som grænsefællesskaber, hvor partnerskaber arrangeres i og på tværs af forskellige fællesskaber og handlesammenhænge for dermed at skabe nye grænsepositioner, hvor produktionsskoleunge kan få nye muligheder for at overskride en marginal position. Situeret læringsteori, og dertilhørende teori om mesterlære anvendes ligeledes til at forstå, hvordan unge over tid kan indgå i forskellige former for mesterlæreprocesser, hvor de gennem deltagelse i praksisfællesskaber kan få adgang til en legitim perifer og med tiden mere ansvarsfuld position. Bogen illustrerer udvalgte eksempler på, hvordan partnerskaber organiseres, samt hvilke dilemmaer og muligheder forskellige organiseringer giver for forskellige produktionsskoleunge.

Lokale partnerskaber med unge ’på kanten’ henvender sig både til studerende inden for humanistiske, samfundsfaglige og pædagogiske uddannelser, samt til praktikere, herunder pædagoger, socialarbejdere, lærere, vejledere, ledelse og andre projektmagere, der ønsker at gøre noget særligt for unge, der deltager på kanten af uddannelse og/eller andre samfundsmæssige sammenhænge.

Bogen udgør endvidere den eksterne evaluering af et 3-årigt udviklingsprojekt: Lokalt partnerskab - Produktionsskoler, virksomheder og civilsamfund. Nye veje til at hjælpe de mest udsatte unge i arbejde og uddannelse. Partnerskabsprojektet forløb fra 2014 til 2016 på baggrund af en fondsbevilling fra VELUX Fonden og VILLUM Fonden. Partnerskaberne som analyseres er udviklet af fire produktionsskoler: Produktionsskolen Esbjerg, Randers Produktionshøjskole, Den Økologiske Produktionsskole i København og Århus Produktionsskole. Projektet blev udtænkt og udviklet i samarbejde med SPUK.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagSPUK
Antal sider125
ISBN (Trykt)978-87-994306-7-3
ISBN (Elektronisk)978-87-994306-8-0
Rekvirerende organVelux Fonden
StatusUdgivet - 2016
BegivenhedUnge i Partnerskaber : – veje ud i virkeligheden - Vingsted hotel o& konferencecenter, Bredsten, Danmark
Varighed: 28 apr. 201728 apr. 2017

Konference

KonferenceUnge i Partnerskaber
LokationVingsted hotel o& konferencecenter
LandDanmark
ByBredsten
Periode28/04/201728/04/2017

    Forskningsområder

  • Partnerskaber, Social praksis teori, Grænsefællesskaber, Overskridelse af marginalisering, Situeret læringsteori, Mesterlære, Produktionsskoler, Udsatte unge, Bande, Kriminalitet, Forebyggelse, Bande og kriminalitet, Social udsathed/arv, Ungdomskultur, Socialpædagogik, Fællesskab, Ungdomsuddannelse

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

Aktiviteter

Projekter

Download-statistik

Ingen data tilgængelig

ID: 104560856