Social praksisetik: situeret etik i praksisforskning

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Denne artikel belyser, hvordan social praksis etik kan bruges som en måde at reflektere over, hvilken betydning forskningen har for praksis, mens man bedriver den. Anvendelsen af situeret social praksis etik er inspireret af den kritiske psykologiske praksisforskning og bestræbelser på menneskeliggørelse og social retfærdighed. Artiklen illustrerer nødvendigheden af situerede og praksisrelaterede forhandlinger af de konventionelle etiske standarder såsom anonymitet, informeret samtykke og sikker opbevaring af empiri. Artiklen er en refleksion over, hvordan vi kan udvikle nye etiske standarder, der er baseret på dilemmaer, muligheder og fælles interesser blandt de mennesker, vi samarbejder med. Kapitlet viser en case, hvor etik i praksisforskning ændrer sig fra anonymitet til anerkendelse, fra informeret samtykke til forskerkodeks og situeret informeret samtykke, fra sikker opbevaring af data til situerede samtaler om reducering af risiko og udvidelse af handlemuligheder og betydninger i og for praksis.
OriginalsprogDansk
TitelForskning med børn og unge : etik og etiske dilemmaer
RedaktørerKirsten Elisa Petersen, Lars Ladefoged
Antal sider12
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagHans Reitzels Forlag
Udgivelsesår2020
Sider83-94
ISBN (trykt)978-87-4 12-7 532-l
StatusUdgivet - 2020

    Forskningsområder

  • Situeret etik, Social praksis etik, Bande exit, Forskningsetik, Etik i praksis, Praksisorienteret forskning

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 169372925