Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Social bæredygtighed og socialpædagogik

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Artiklen præsenterer og diskuterer forholdet mellem social bæredygtighed og socialpædagogik med udgangspunkt i Brundtland-rapporten fra 1987. Socialpædagogik som svar på "det sociale spørgsmål" ses som kritik af det modernes laissez-faire over for klimamæssige og økologiske udfordringer. Derefter udvikles fire strukturationer til belysning af konflikten mellem socialpædagogikkens opgave og formål modstillet den aktuelle udvikling. De nævnte strukturationer omfatter eksternalisering, omsorg, social bæredygtighed og generationskontrakten.
OriginalsprogDansk
TidsskriftTidsskrift for Socialpædagogik
Vol/bind23
Nummer2
Sider (fra-til)19-34
Antal sider16
ISSN1398-3717
StatusUdgivet - 2020

    Forskningsområder

  • socialpædagogik, bæredygtighed, konflikt

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 207960306