Abstract
Artiklen præsenterer og diskuterer forholdet mellem social bæredygtighed og socialpædagogik med udgangspunkt i Brundtland-rapporten fra 1987. Socialpædagogik som svar på "det sociale spørgsmål" ses som kritik af det modernes laissez-faire over for klimamæssige og økologiske udfordringer. Derefter udvikles fire strukturationer til belysning af konflikten mellem socialpædagogikkens opgave og formål modstillet den aktuelle udvikling. De nævnte strukturationer omfatter eksternalisering, omsorg, social bæredygtighed og generationskontrakten.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Tidsskrift for Socialpædagogik |
Vol/bind | 23 |
Nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 19-34 |
Antal sider | 16 |
ISSN | 1398-3717 |
Status | Udgivet - 2020 |
Emneord
- socialpædagogik
- bæredygtighed
- konflikt
- Socialpædagogik