Social arv, ulighed og dagtilbuds betydning: – tænkt forfra

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Uddannelsessystemet sigter imod at giver ramme for øget lighed og social mobilitet. På trods af det, ser vi ifølge flere undersøgelser, at uligheden stiger (Olsen et al., 2012, Olsen, 2005, Toft Pedersen & Caspersen, 2020). ”Bekæmpelse af social ulighed og utryghed var ellers en central begrundelse for flere årtiers politiske arbejde med opbygningen af den danske velfærdsstat” som Erik Jørgen Hansen påpeger (Hansen, 2017,15). ”Alligevel er det endt med stigende ulighed” (ibid.15). Spørgsmålet, der rejser sig, er, at når skole og uddannelse tilsyneladende ikke virker i forhold til give alle lige muligheder og at nedbryde social ulighed - hvad gør så? Artiklen belyser spørgsmålet" Hvordan kan dagtilbud forstås som en ny mulighed?
OriginalsprogDansk
TitelSocial ulighed set gennem uddannelse
RedaktørerNiels Rosendal, Thomas Clausen, Bente Jensen, Christian C Kjeldsen, Anne Larson
Antal sider36
UdgivelsesstedAarhus
ForlagAarhus Universitetsforlag
Publikationsdatoaug. 2023
Sider167-202
ISBN (Trykt)978 87 7219 821 7
ISBN (Elektronisk)978 87 7219 822 4
StatusUdgivet - aug. 2023
NavnAsterisk (bogserie)
Nummer21
ISSN1904-2698

Emneord

  • social arv
  • ulighed
  • dagtilbud
  • reproduktion
  • mobilitet
  • forandring

Citationsformater