Aktiviteter pr. år
Abstract
Med denne bog præsentes en række effektfuldhedsundersøgelser af smagsdidaktiske indsatser gennemført fra 2019-2021 i regi af Smag for Livet – Med smagen som brobygger.
Formålet med effektfuldhedsundersøgelserne, som præsenteres med denne bog, er overordnet at undersøge om, i hvilket omfang og på hvilke måder, deltagerne profiterer af Smag for Livets undervisningsforløb og formidlingsaktiviteter, samt at belyse mulige barrierer herfor. Ydermere har bogen til formål at udgøre et bidrag til vores forståelse og drøftelser af, hvorvidt smag – på tværs af undervisningsformer og målgrupper – indeholder særlige læringsmæssige potentialer.
Vores fokus i effektfuldhedsundersøgelserne er først og fremmest på deltagernes læringsudbytte herunder på faktorer, som vi fra den didaktiske forskning ved, udgør forudsætninger for læring, og som således influerer på læringsudbyttet.
Bogen består af fem kapitler:
Kapitel 1 indeholder en beskrivelse af vores forståelse af smag. Det er også her, du kan læse om, hvad effektfuldhedsundersøgelser er for en størrelse.
I kapitel 2 præsenteres en effektfuldhedsundersøgelse af Fag med smag – som består af undervisningsmaterialer og -forløb til folkeskolen med smag som omdrejningspunkt i den faglige undervisning.
I kapitel 3 fremlægges en effektfuldhedsundersøgelse af undervisning i sensorik på gastronomiske erhvervsuddannelser.
Med kapitel 4 ” Smag som brobygger i gastronomiske formidlingsaktiviteter” præsenteres fire undersøgelser, som afrapporterer forskellige gastronomiske formidlingsaktiviteters effektfuldhed.
Endelig kan du i femte og opsamlende kapitel læse om effektfuldhedsundersøgelsernes samlede fund.
Formålet med effektfuldhedsundersøgelserne, som præsenteres med denne bog, er overordnet at undersøge om, i hvilket omfang og på hvilke måder, deltagerne profiterer af Smag for Livets undervisningsforløb og formidlingsaktiviteter, samt at belyse mulige barrierer herfor. Ydermere har bogen til formål at udgøre et bidrag til vores forståelse og drøftelser af, hvorvidt smag – på tværs af undervisningsformer og målgrupper – indeholder særlige læringsmæssige potentialer.
Vores fokus i effektfuldhedsundersøgelserne er først og fremmest på deltagernes læringsudbytte herunder på faktorer, som vi fra den didaktiske forskning ved, udgør forudsætninger for læring, og som således influerer på læringsudbyttet.
Bogen består af fem kapitler:
Kapitel 1 indeholder en beskrivelse af vores forståelse af smag. Det er også her, du kan læse om, hvad effektfuldhedsundersøgelser er for en størrelse.
I kapitel 2 præsenteres en effektfuldhedsundersøgelse af Fag med smag – som består af undervisningsmaterialer og -forløb til folkeskolen med smag som omdrejningspunkt i den faglige undervisning.
I kapitel 3 fremlægges en effektfuldhedsundersøgelse af undervisning i sensorik på gastronomiske erhvervsuddannelser.
Med kapitel 4 ” Smag som brobygger i gastronomiske formidlingsaktiviteter” præsenteres fire undersøgelser, som afrapporterer forskellige gastronomiske formidlingsaktiviteters effektfuldhed.
Endelig kan du i femte og opsamlende kapitel læse om effektfuldhedsundersøgelsernes samlede fund.
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | Danmark |
---|---|
Forlag | Smag for Livets Forlag |
Antal sider | 171 |
ISBN (Trykt) | 978-87-93551-16-9 |
ISBN (Elektronisk) | 978-87-93551-17-6 |
Status | Udgivet - sep. 2021 |
Navn | Smag - skriftserie om smag |
---|---|
Nummer | 14 |
Emneord
- Smagsdidaktik
- Effektfuldhedsundersøgelse
- Undervisning
- Læring
- Engagement
- Didaktik
Aktiviteter
- 1 Deltagelse i eller organisering af workshop, seminar eller kursus
-
Forskningssymposium Madmæssig Mangfoldighed i Madkundskabsdidaktik
Wistoft, K. (Arrangør)
26 aug. 2022Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i eller organisering af workshop, seminar eller kursus
Fil