DPU

Aarhus Universitets segl

Smag leg og fantasi: Den Magiske Madkasse i børnehaven

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

Standard

Smag leg og fantasi : Den Magiske Madkasse i børnehaven. / Wistoft, Karen; Clark, Aske.

I: Ernæringsfokus. Viden om mad og ernæring til professionelle, 12.2020.

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

Harvard

APA

CBE

Wistoft K, Clark A. 2020. Smag leg og fantasi: Den Magiske Madkasse i børnehaven. Ernæringsfokus. Viden om mad og ernæring til professionelle.

MLA

Wistoft, Karen og Aske Clark. "Smag leg og fantasi: Den Magiske Madkasse i børnehaven". Ernæringsfokus. Viden om mad og ernæring til professionelle. 2020.

Vancouver

Wistoft K, Clark A. Smag leg og fantasi: Den Magiske Madkasse i børnehaven. Ernæringsfokus. Viden om mad og ernæring til professionelle. 2020 dec. Epub 2020 okt. 7.

Author

Wistoft, Karen ; Clark, Aske. / Smag leg og fantasi : Den Magiske Madkasse i børnehaven. I: Ernæringsfokus. Viden om mad og ernæring til professionelle. 2020.

Bibtex

@article{f92f482f3b0f412eb47f0ac56fb57a09,
title = "Smag leg og fantasi: Den Magiske Madkasse i b{\o}rnehaven",
abstract = "Overgangen fra b{\o}rnehave til skole er forbundet med et hav af nye oplevelser og udfordringer for de fleste b{\o}rn. Det er sv{\ae}rt at forestille sig, hvor nyt og omv{\ae}ltende det er for f{\o}rste gang at st{\aa} i en ny institution med nye venner, nye voksne og nye og anderledes forventninger og kulturelle koder. Heldigvis er b{\o}rnehaverne i dag meget opm{\ae}rksomme p{\aa} at forberede de {\ae}ldste b{\o}rn p{\aa} skolestart, og der er masser af samarbejde mellem b{\o}rnehavep{\ae}dagoger og 0-klassel{\ae}rere, s{\aa} overgangen bliver nemmere. Men {\'e}n ting mangler: Der er ikke det store fokus p{\aa} mad og m{\aa}ltider. N{\aa}r b{\o}rnene kommer i skole, f{\aa}r de nye rammer at spise i, rummet, tiden og atmosf{\ae}ren er anderledes. For mange b{\o}rn er madpakkerne en del af {\textquoteright}det nye{\textquoteright} i skolen. De oplever, at de skal spise i en fart, og undertiden n{\aa}r de overhovedet ikke at blive f{\ae}rdige. P{\ae}dagogisk forskning p{\aa} skoleomr{\aa}det, at der er en signifikant sammenh{\ae}ng mellem at have spist og at kunne koncentrere sig i undervisningen. Det g{\ae}lder ogs{\aa} social trivsel. At v{\ae}re en god kammerat og have det godt med sig selv og andre kr{\ae}ver energi og overskud. De nye rammer for mad og m{\aa}ltider betyder nye betingelser for at trives b{\aa}de fagligt og socialt: {\textquoteright}at l{\ae}re{\textquoteright} og {\textquoteright}at v{\ae}re{\textquoteright} lykkes bedst, hvis man ikke er alt for sulten, og hvis man har haft gode mad og m{\aa}ltidsrammer. Det er DEn Magiske Madkasse et godt bud p{\aa}. Artiklen beskriver en nylig afrundet forskningsbaseret evaluering af Den Magiske Madkasse i b{\o}rnehaver.",
keywords = "Mad og m{\aa}ltider, B{\o}rnehaver, Overgang til skolen, Madpakker, Smag, Leg, Fantasi, Madkundskab, Early childhood",
author = "Karen Wistoft and Aske Clark",
note = "Den Magiske Madkasse er udviklet af Mejeriforeningen i samarbejde med Landbrug & F{\o}devarer, Legefabrikken og Kidvertising Agency. Evalueringen af pilotprojektet blev udf{\o}rt af forskere fra forskningsenheden Mad ¤ Smag ¤ L{\ae}ring, DPU, Aarhus Universitet i perioden oktober 2019 til januar 2020. Evalueringen af udrulningen af Den Magiske Madkasse til b{\aa}de b{\o}rnehaver og skoler fordelt over hele landet vil ske i maj/juni 2020 og oktober/november 2020.",
year = "2020",
month = dec,
language = "Dansk",
journal = "Ern{\ae}ringsfokus. Viden om mad og ern{\ae}ring til professionelle",
publisher = "Landbrug & F{\o}devarer, Axelborg, Axeltorv 3, 1609 K{\o}benhavn V",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Smag leg og fantasi

T2 - Den Magiske Madkasse i børnehaven

AU - Wistoft, Karen

AU - Clark, Aske

N1 - Den Magiske Madkasse er udviklet af Mejeriforeningen i samarbejde med Landbrug & Fødevarer, Legefabrikken og Kidvertising Agency. Evalueringen af pilotprojektet blev udført af forskere fra forskningsenheden Mad ¤ Smag ¤ Læring, DPU, Aarhus Universitet i perioden oktober 2019 til januar 2020. Evalueringen af udrulningen af Den Magiske Madkasse til både børnehaver og skoler fordelt over hele landet vil ske i maj/juni 2020 og oktober/november 2020.

PY - 2020/12

Y1 - 2020/12

N2 - Overgangen fra børnehave til skole er forbundet med et hav af nye oplevelser og udfordringer for de fleste børn. Det er svært at forestille sig, hvor nyt og omvæltende det er for første gang at stå i en ny institution med nye venner, nye voksne og nye og anderledes forventninger og kulturelle koder. Heldigvis er børnehaverne i dag meget opmærksomme på at forberede de ældste børn på skolestart, og der er masser af samarbejde mellem børnehavepædagoger og 0-klasselærere, så overgangen bliver nemmere. Men én ting mangler: Der er ikke det store fokus på mad og måltider. Når børnene kommer i skole, får de nye rammer at spise i, rummet, tiden og atmosfæren er anderledes. For mange børn er madpakkerne en del af ’det nye’ i skolen. De oplever, at de skal spise i en fart, og undertiden når de overhovedet ikke at blive færdige. Pædagogisk forskning på skoleområdet, at der er en signifikant sammenhæng mellem at have spist og at kunne koncentrere sig i undervisningen. Det gælder også social trivsel. At være en god kammerat og have det godt med sig selv og andre kræver energi og overskud. De nye rammer for mad og måltider betyder nye betingelser for at trives både fagligt og socialt: ’at lære’ og ’at være’ lykkes bedst, hvis man ikke er alt for sulten, og hvis man har haft gode mad og måltidsrammer. Det er DEn Magiske Madkasse et godt bud på. Artiklen beskriver en nylig afrundet forskningsbaseret evaluering af Den Magiske Madkasse i børnehaver.

AB - Overgangen fra børnehave til skole er forbundet med et hav af nye oplevelser og udfordringer for de fleste børn. Det er svært at forestille sig, hvor nyt og omvæltende det er for første gang at stå i en ny institution med nye venner, nye voksne og nye og anderledes forventninger og kulturelle koder. Heldigvis er børnehaverne i dag meget opmærksomme på at forberede de ældste børn på skolestart, og der er masser af samarbejde mellem børnehavepædagoger og 0-klasselærere, så overgangen bliver nemmere. Men én ting mangler: Der er ikke det store fokus på mad og måltider. Når børnene kommer i skole, får de nye rammer at spise i, rummet, tiden og atmosfæren er anderledes. For mange børn er madpakkerne en del af ’det nye’ i skolen. De oplever, at de skal spise i en fart, og undertiden når de overhovedet ikke at blive færdige. Pædagogisk forskning på skoleområdet, at der er en signifikant sammenhæng mellem at have spist og at kunne koncentrere sig i undervisningen. Det gælder også social trivsel. At være en god kammerat og have det godt med sig selv og andre kræver energi og overskud. De nye rammer for mad og måltider betyder nye betingelser for at trives både fagligt og socialt: ’at lære’ og ’at være’ lykkes bedst, hvis man ikke er alt for sulten, og hvis man har haft gode mad og måltidsrammer. Det er DEn Magiske Madkasse et godt bud på. Artiklen beskriver en nylig afrundet forskningsbaseret evaluering af Den Magiske Madkasse i børnehaver.

KW - Mad og måltider

KW - Børnehaver

KW - Overgang til skolen

KW - Madpakker

KW - Smag

KW - Leg

KW - Fantasi

KW - Madkundskab

KW - Early childhood

M3 - Tidsskriftartikel

JO - Ernæringsfokus. Viden om mad og ernæring til professionelle

JF - Ernæringsfokus. Viden om mad og ernæring til professionelle

ER -