Små tegn – stort engagement. Metasprogning i det flersprogede klasserum i de første år i skolen
Vi er i en børnehaveklasse i Danmark, og klassen har arbejdet med et eventyr, der bl.a. involverer en konge. Vi følger en gruppe på seks børn i alderen 6-7 år, som under en gruppesamtale fortæller hinanden om et kort, hvor de hver især har tegnet en konge og skrevet ordet ’konge’ på forskellige sprog. Alle seks børn har flersproget baggrund og har med forældrenes hjælp skrevet ordet på et sprog, der tales i hjemmet. Tilbage i skolen skaber det afsæt for en særdeles engageret gruppesamtale, der ledes af en af klassens lærere, og hvor børnene og læreren sammen udforsker skrifttegnene. I dette paper undersøger vi, hvordan bittesmå tegn på et stykke papir kan skabe et så stort engagement blandt børnene og give anledning til en så lang og ivrig udveksling blandt børnene om skrift på flere sprog.
Hvor tosprogethedsforskningen traditionelt hovedsagelig har anlagt et individuelt kognitivt perspektiv på sproglig opmærksomhed og brug af metasprog - ofte med en særlig interesse for den sproglige opmærksomheds betydning for læseudvikling på et andetsprog - trækker vi i stedet på en forskningstradition, der sætter affekt, rum og relationer i forgrunden. Vi ser på, hvordan undervisningsrummet som ”a product and process of social dynamic relations” (Sheehy & Leander 2004, 3) løbende skabes og genskabes i mødet mellem børnene, læreren og de små tegn på papiret.
Vi trækker endvidere på vores egen tidligere forskning i, hvad vi har kaldt metasprogning. Med dette begreb rettes den analytiske opmærksomhed mod metasprog som noget, der gøres, som noget, der skabes og udvikles interaktionelt, og som noget, der er tæt forbundet med forhandlinger af social identitet (Laursen, Daugaard, Ladegaard, Østergaard, Orluf & Wulf 2018).
Vores analyse, som den i skrivende stund tegner sig, vil blandt andet illustrere, hvordan børnenes ’desire-in-language’ (Kramsch 2009) kommer til udtryk i en intens udforskning af forskelle og ligheder i ’dine og mine sprog’, ligesom den vil vise, hvordan læreren gennem sin deltagende nysgerrighed bliver medskaber af et engageret metasprogende læringsrum.
Referencer:
Laursen, H.P, Daugaard, L.M., Ladegaard, U., Østergaard, W., Orluf, B. & Wulff, L. (2018). Metalanguaging Matters. Multilingual Children Engaging with “the Meta”. International Journal of Bias, Identity and Diversities in Education 3(1), 22‑39.
Kramsch C. (2009). The Multilingual Subject. Oxford: Oxford University Press.
Leander, K. & Sheehy, M. (2004) Spatializing literacy research. New York: Peter Lang.