Skolens feedbackpraksis skaber ulighed

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Denne artikel belyser, hvordan lærerens feedback tilbyder elever ulige uligheder for at lære afhængig af deres socioøkonomiske og kulturelle status (SES). Ved hjælp af spørgeskemadata fra 11.274 15-årige elever i Danmark, Norge og Sverige finder jeg i analysen, at elever med høj SES i Danmark og Sverige oplever at få feedback af en højere kvalitet end elever med lav SES. I Norge finder jeg ikke denne sammenhæng. Da tidligere forskning har fundet, at feedback har et enormt potentiale i forhold til at fremme elevernes læring, betyder resultatet, at eleverne i Danmark og Sverige ikke tilbydes lige muligheder for at lære. Artiklen argumenterer derfor for en større opmærksomhed på elevernes perspektiver i den eksisterende feedbackpraksis for at modvirke denne ulighed.
OriginalsprogDansk
TidsskriftPaideia: tidsskrift for professionel pædagogisk praksis
Vol/bind2019
Nummer18
Sider (fra-til)26-37
Antal sider12
ISSN1904-9633
StatusUdgivet - nov. 2019

    Forskningsområder

  • feedback, elevperspektiver, PISA, direktiv feedback, faciliterende feedback, ulighed, Bourdieu

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 173802781