Skolens blinde vinkel

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  • Sine Penthin Grumløse og Lotte Hedegaard-Sørensen
Med udgangspunkt i forskningsprojektet ’Differentiering i undervisningens praksis’ ser vi i denne artikel nærmere på vilkårene i den danske folkeskole. Med et øget krav om læring og inklusion i skolen oplever mange danske lærere, at det er svært at lave en undervisning, der tilgodeser alle børns deltagelse i undervisningen. Nogle børn og deres vilkår for at være med i undervisningen glider sågar lærerens lærerfaglige blik af hænde. I artiklen argumenterer vi for, at dette sker, fordi lærerne ofte har fokus på undervisning i fag mere end de har fokus på de individuelle børns muligheder for at tage del i undervisningen. Vi argumenterer for, at netop blikket for børns deltagelsesmuligheder i undervisningen er nødvendigt, hvis alle klassens børn skal have mulighed for at fungere som elever i undervisningen.
OriginalsprogDansk
TidsskriftBarn
Nummer1
Sider (fra-til)55-67
ISSN0800-1669
StatusUdgivet - 5 maj 2017

    Forskningsområder

  • Praksisforskning, Børns deltagelse, Symbolsk vold, Inkluderende læringsmiljøer, Differentiering, Grundskole, Inklusion, Folkeskole, Læring, Lærerprofession

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 107947618