Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Skolen som simulation og dannelsesaktivisten: om kunsten at tænke anderledes

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Dette kapitel problematiserer aktuelt dominerende fortællinger om, hvorfor børn skal gå i skole. Er man involveret i børns skolegang, er det vigtigt at udvikle et repertoire af begreber, der gør det muligt at tænke det, der aktuelt er, anderledes. Megen litteratur om skolen har en tendens til umiddelbart at tage skolepolitikkens egne begreber til sig, og glider herved næsten automatisk ind i den aktuelle skolepolitiks univers og forestillinger uden at overveje konsekvenserne heraf. Kapitlet trækker på de to franske poststrukturalistiske filosoffer og samfundstænkere Gilles Deleuze og Jean Baudrillard, hvis arbejde er centreret om at skabe begreber, der gør det muligt at tænke anderledes. Man har naturligvis ikke altid behov for at tænke anderledes om skole, elever og dannelse. Men har man ikke et repertoire af begreber til at tænke alternative scenarier, fanges man af de til enhver tid dominerende forestillinger, og kategorier udelukkes reelt fra nytænkning.
OriginalsprogDansk
TitelHvorfor går børn i skole?
RedaktørerElsebeth Jensen, Ole Løw
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagAkademisk Forlag
Udgivelsesår2020
Sider95-106
Kapitel6
ISBN (trykt)978-87-500-5365-1
StatusUdgivet - 2020

Bibliografisk note

John Benedicto Krejsler (ph.d.) er professor mso ved DPU, Aarhus Universitet. Hans forskning omhandler nye vilkår for dagtilbud og skole, lærer- og pædagoguddannelse – i transnationalt perspektiv. Han er præsident for Nordic Educational Research Association (2019-) og nordisk repræsentant i European Educational Research Association (2009-2018). Gæsteprofessor ved University of California, Los Angeles (2015) og ved Kristianstad University i Sverige (2009-2010). Har baggrund som folkeskole- og seminarielærer.

    Forskningsområder

  • at tænke anderledes, Baudrillard, Deleuze, dannelsesaktivist, diversitet, simulation

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 180222619