Skole-hjem-samarbejde i et børneperspektiv

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

I artiklen argumenteres der for at de intensiveringer i ’samarbejdet’ mellem skole og hjem vi har set i de senere år, er led i en øget institutionalisering af børns liv der sætter en ny dagsorden for det ’pædagogiske projekt’ med barnet og som tendentielt truer med at infantilisere og fastholde barnet/den unge i en position som ’ikke myndig’. Der argumenteres for at skole-hjem-samspillet skal gentænkes som et generationsforhold og ved enhver udveksling mellem skole og hjem at stille spørgsmålet om hvordan det kan støtte barnets lærings- og dannelsesproces og udviklingen af hendes/hans selvstændige identitet.
OriginalsprogDansk
TidsskriftKvan - et tidsskrift for læreruddannelsen og folkeskolen
Vol/bind39
Nummer113
Sider (fra-til)27-38
Antal sider12
ISSN0107-4016
StatusUdgivet - 2019

    Forskningsområder

  • Skole-hjem-samarbejde, børneperspektiv

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 173072093