Aarhus Universitets segl

Skolehaver som pædagogisk arena for udvikling af identitet og sociale kompetencer: et review af forskningslitteratur

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningpeer review

Standard

Skolehaver som pædagogisk arena for udvikling af identitet og sociale kompetencer : et review af forskningslitteratur. / Nørtoft, Kamilla; Wistoft, Karen.

1 udg. København : Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, 2014. 29 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningpeer review

Harvard

APA

CBE

Nørtoft K, Wistoft K 2014. Skolehaver som pædagogisk arena for udvikling af identitet og sociale kompetencer: et review af forskningslitteratur. 1 udg. København: Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet. 29 s.

MLA

Nørtoft, Kamilla og Karen Wistoft Skolehaver som pædagogisk arena for udvikling af identitet og sociale kompetencer: et review af forskningslitteratur 1 udg. København: Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet. 2014.

Vancouver

Nørtoft K, Wistoft K. Skolehaver som pædagogisk arena for udvikling af identitet og sociale kompetencer: et review af forskningslitteratur. 1 udg. København: Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, 2014. 29 s.

Author

Nørtoft, Kamilla ; Wistoft, Karen. / Skolehaver som pædagogisk arena for udvikling af identitet og sociale kompetencer : et review af forskningslitteratur. 1 udg. København : Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, 2014. 29 s.

Bibtex

@book{ec75e0eaed5448e7928c5b8072277928,
title = "Skolehaver som p{\ae}dagogisk arena for udvikling af identitet og sociale kompetencer: et review af forskningslitteratur",
abstract = "Skolehaver kan v{\ae}re levende l{\ae}ringsrum, laboratorier eller eksperimentarier og har i forskellige tidsperioder haft opblomstringer i forskellige dele af verden. Oftest har form{\aa}let v{\ae}ret, at skoleelever skulle opn{\aa} praktisk viden og erfaring forbundet med skolefag, men forskellige tidsperioder har budt p{\aa} forskellige argumenter for vigtigheden af haver som didaktisk arena i grundskolen. Forskningen i skolehaver har for en stor del v{\ae}ret fokuseret p{\aa} havernes sundhedsfremmende og forebyggende potentialer f.eks. b{\o}rns ern{\ae}ring og madvaner, mens en mindre del af forskningen har v{\ae}ret didaktisk informeret og fokuseret p{\aa} l{\ae}ringsudbytte i form af elevers opn{\aa}ede og m{\aa}lbare viden. Reviewet her vil give indblik i og overblik over den forskningslitteratur, som dokumenterer, hvordan havekonteksten kan have indflydelse p{\aa} det sociale og identitetsrelaterede udbytte, som ses i forbindelse med mange haveprojekter for b{\o}rn og unge. Det overordnede reviewsp{\o}rgsm{\aa}l er:Hvad kan havekonteksten p{\ae}dagogisk og l{\ae}ringsm{\ae}ssigt tilbyde i forhold til sociale kompetencer og identitetsdannelse? Reviewet er baseret p{\aa} litteraturs{\o}gning i databaserne British education Index, ERIC, Proquest, Proquest Documents, PsycARTICLES, PsycInfo, Sage Knowledge, Sociological abstracts og google scholar, mens et enkelt studie er fundet gennem forskere p{\aa} {\AA}rhus Universitet. Der blev l{\ae}st abstracts for 120 tekster, hvoraf 36 gik videre til fuldtekstl{\ae}sning, mens 18 studier blev inddraget i reviewet.Gennemgangen af de inddragede tekster er struktureret tematisk i temaerne:• Udsatte grupper • F{\ae}llesskab • Forst{\aa}else for sundhed, natur og milj{\o} • Identitet • Handlekompetence P{\aa} baggrund af gennemgangen konkluderer vi, at havekonteksten som ramme i skole- og/eller community-sammenh{\ae}ng har noget s{\ae}rligt at tilbyde. Litteraturen viser, at b{\aa}de f{\ae}llesskab og praktisk havearbejde med f{\ae}lles form{\aa}l styrker deltagernes sociale kompetencer og p{\aa}virker m{\aa}den, hvorp{\aa} de opfatter sig selv i relation til andre og til naturen. Haverammen kan gennem sin karakter af f{\ae}llesskab og f{\ae}lles ansvar for dyrkning og pasning af levende organismer tilbyde en s{\ae}rlig kombination af p{\ae}dagogiske faktorer af menneskelig og materiel karakter, som p{\aa}virker individuel identitetsdannelse og sociale kompetencer i positiv retning. Dette understreges af gennemg{\aa}ende fund omkring individers styrkede tro p{\aa} egne evner som f{\o}lge af deltagelse i skole- og communityhaver. ",
keywords = "skolehaver, b{\o}rn og unge, identitet, sociale komptencer, f{\ae}llesskaber, selvv{\ae}rd, natur",
author = "Kamilla N{\o}rtoft and Karen Wistoft",
year = "2014",
month = may,
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7684-823-1",
publisher = "Institut for Uddannelse og P{\ae}dagogik (DPU), Aarhus Universitet",
edition = "1",

}

RIS

TY - RPRT

T1 - Skolehaver som pædagogisk arena for udvikling af identitet og sociale kompetencer

T2 - et review af forskningslitteratur

AU - Nørtoft, Kamilla

AU - Wistoft, Karen

PY - 2014/5

Y1 - 2014/5

N2 - Skolehaver kan være levende læringsrum, laboratorier eller eksperimentarier og har i forskellige tidsperioder haft opblomstringer i forskellige dele af verden. Oftest har formålet været, at skoleelever skulle opnå praktisk viden og erfaring forbundet med skolefag, men forskellige tidsperioder har budt på forskellige argumenter for vigtigheden af haver som didaktisk arena i grundskolen. Forskningen i skolehaver har for en stor del været fokuseret på havernes sundhedsfremmende og forebyggende potentialer f.eks. børns ernæring og madvaner, mens en mindre del af forskningen har været didaktisk informeret og fokuseret på læringsudbytte i form af elevers opnåede og målbare viden. Reviewet her vil give indblik i og overblik over den forskningslitteratur, som dokumenterer, hvordan havekonteksten kan have indflydelse på det sociale og identitetsrelaterede udbytte, som ses i forbindelse med mange haveprojekter for børn og unge. Det overordnede reviewspørgsmål er:Hvad kan havekonteksten pædagogisk og læringsmæssigt tilbyde i forhold til sociale kompetencer og identitetsdannelse? Reviewet er baseret på litteratursøgning i databaserne British education Index, ERIC, Proquest, Proquest Documents, PsycARTICLES, PsycInfo, Sage Knowledge, Sociological abstracts og google scholar, mens et enkelt studie er fundet gennem forskere på Århus Universitet. Der blev læst abstracts for 120 tekster, hvoraf 36 gik videre til fuldtekstlæsning, mens 18 studier blev inddraget i reviewet.Gennemgangen af de inddragede tekster er struktureret tematisk i temaerne:• Udsatte grupper • Fællesskab • Forståelse for sundhed, natur og miljø • Identitet • Handlekompetence På baggrund af gennemgangen konkluderer vi, at havekonteksten som ramme i skole- og/eller community-sammenhæng har noget særligt at tilbyde. Litteraturen viser, at både fællesskab og praktisk havearbejde med fælles formål styrker deltagernes sociale kompetencer og påvirker måden, hvorpå de opfatter sig selv i relation til andre og til naturen. Haverammen kan gennem sin karakter af fællesskab og fælles ansvar for dyrkning og pasning af levende organismer tilbyde en særlig kombination af pædagogiske faktorer af menneskelig og materiel karakter, som påvirker individuel identitetsdannelse og sociale kompetencer i positiv retning. Dette understreges af gennemgående fund omkring individers styrkede tro på egne evner som følge af deltagelse i skole- og communityhaver.

AB - Skolehaver kan være levende læringsrum, laboratorier eller eksperimentarier og har i forskellige tidsperioder haft opblomstringer i forskellige dele af verden. Oftest har formålet været, at skoleelever skulle opnå praktisk viden og erfaring forbundet med skolefag, men forskellige tidsperioder har budt på forskellige argumenter for vigtigheden af haver som didaktisk arena i grundskolen. Forskningen i skolehaver har for en stor del været fokuseret på havernes sundhedsfremmende og forebyggende potentialer f.eks. børns ernæring og madvaner, mens en mindre del af forskningen har været didaktisk informeret og fokuseret på læringsudbytte i form af elevers opnåede og målbare viden. Reviewet her vil give indblik i og overblik over den forskningslitteratur, som dokumenterer, hvordan havekonteksten kan have indflydelse på det sociale og identitetsrelaterede udbytte, som ses i forbindelse med mange haveprojekter for børn og unge. Det overordnede reviewspørgsmål er:Hvad kan havekonteksten pædagogisk og læringsmæssigt tilbyde i forhold til sociale kompetencer og identitetsdannelse? Reviewet er baseret på litteratursøgning i databaserne British education Index, ERIC, Proquest, Proquest Documents, PsycARTICLES, PsycInfo, Sage Knowledge, Sociological abstracts og google scholar, mens et enkelt studie er fundet gennem forskere på Århus Universitet. Der blev læst abstracts for 120 tekster, hvoraf 36 gik videre til fuldtekstlæsning, mens 18 studier blev inddraget i reviewet.Gennemgangen af de inddragede tekster er struktureret tematisk i temaerne:• Udsatte grupper • Fællesskab • Forståelse for sundhed, natur og miljø • Identitet • Handlekompetence På baggrund af gennemgangen konkluderer vi, at havekonteksten som ramme i skole- og/eller community-sammenhæng har noget særligt at tilbyde. Litteraturen viser, at både fællesskab og praktisk havearbejde med fælles formål styrker deltagernes sociale kompetencer og påvirker måden, hvorpå de opfatter sig selv i relation til andre og til naturen. Haverammen kan gennem sin karakter af fællesskab og fælles ansvar for dyrkning og pasning af levende organismer tilbyde en særlig kombination af pædagogiske faktorer af menneskelig og materiel karakter, som påvirker individuel identitetsdannelse og sociale kompetencer i positiv retning. Dette understreges af gennemgående fund omkring individers styrkede tro på egne evner som følge af deltagelse i skole- og communityhaver.

KW - skolehaver

KW - børn og unge

KW - identitet

KW - sociale komptencer

KW - fællesskaber

KW - selvværd

KW - natur

M3 - Rapport

SN - 978-87-7684-823-1

BT - Skolehaver som pædagogisk arena for udvikling af identitet og sociale kompetencer

PB - Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet

CY - København

ER -