Skole- og uddannelseskultur

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

I kapitlet vises, hvordan skole- og uddannelsessystemet historisk og dermed foranderligt har taget form. På baggrund af en række klassiske og nyere opfattelser af skole og uddannelse forstået som kultur fremstilles en materiel hhv. værdimæssig forståelse af, hvad uddannelseskultur er. Desuden fremhæves konkurrencestatens bestræbelser på at optimere elevers 'læring'. Kapitlet eksemplificerer afrundende de kulturelle ligheder og forskelle mellem de forskellige niveauer i uddannelsessystemet, herunder dag- og døgninstitutioner.
OriginalsprogDansk
TitelKultursociologi og kulturanalyse
RedaktørerPernille Tanggaard Andersen, Michael Hviid Jacobsen
Antal sider46
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagHans Reitzels Forlag
Udgivelsesår3 jan. 2017
Sider319-345
Kapitel12
ISBN (trykt)978-87-412-6057-0
ISBN (Elektronisk)2245-8561
StatusUdgivet - 3 jan. 2017
SerietitelSociologi
Nummer13

    Forskningsområder

  • Skolekultur, Uddannelseskultur, Pædagogisk sociologi, Læring, Skolehistorie

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 107785989