Situationsdidaktik - fra teori til praksis: et casestudie med en intervention

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Abstract

    Med et interventions-casestudie redegør denne artikel for to udfordringer, en lærer står over for, når kompleks teori om god undervisning skal omsættes til praksis. God undervisning defineres i artiklen som projektorienteret, scenariebaseret situationsdidaktik, hvor fagligheden anvendes og diskuteres udforskende, både inden for og uden for skolen. Den første udfordring i casen set med dette teoretiske afsæt er de kommunikations- og faglighedsformer, som karakteriserer traditionel undervisning, dvs. elementbaseret faglighed og IRF-domineret interaktion (læreren Initierer, eleven Responderer, og læreren giver Feedback). Den anden udfordring, den projektorienterede undervisnings kendte tendens til manglende faglig fordybelse, imødekommes i casen med orienteret autonomi gennem vurderingsfokus. Artiklen undersøger dermed situationsdidaktik med orienteret autonomi og vurderingsfokus som redskaber til at forstå og transformere teori om god undervisning til god praksis.
    OriginalsprogDansk
    TitelDidaktiske destinationer : 12 bidrag til danskfagets didaktik
    RedaktørerHelle Rørbech
    Antal sider18
    UdgivelsesstedKøbenhavn
    ForlagInstitut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet
    Publikationsdato2013
    Sider117-134
    ISBN (Trykt)9788776848835
    StatusUdgivet - 2013
    NavnCursiv
    Nummer12
    ISSN1901-8878

    Emneord

    • IRF
    • situationsdidaktik
    • faglighed
    • projektorienteret undervisning, interventionsforskning, orienteret autonomi, vurderingsfokus, scenariebaseret undervisning
    • autentisk
    • Didaktik
    • Grundskole
    • Almen didaktik

    Citationsformater