Projekter pr. år
Abstract
Med et interventions-casestudie redegør denne artikel for to udfordringer, en lærer står over for, når kompleks teori om god undervisning skal omsættes til praksis. God undervisning defineres i artiklen som projektorienteret, scenariebaseret situationsdidaktik, hvor fagligheden anvendes og diskuteres udforskende, både inden for og uden for skolen. Den første udfordring i casen set med dette teoretiske afsæt er de kommunikations- og faglighedsformer, som karakteriserer traditionel undervisning, dvs. elementbaseret faglighed og IRF-domineret interaktion (læreren Initierer, eleven Responderer, og læreren giver Feedback). Den anden udfordring, den projektorienterede undervisnings kendte tendens til manglende faglig fordybelse, imødekommes i casen med orienteret autonomi gennem vurderingsfokus. Artiklen undersøger dermed situationsdidaktik med orienteret autonomi og vurderingsfokus som redskaber til at forstå og transformere teori om god undervisning til god praksis.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Didaktiske destinationer : 12 bidrag til danskfagets didaktik |
Redaktører | Helle Rørbech |
Antal sider | 18 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet |
Publikationsdato | 2013 |
Sider | 117-134 |
ISBN (Trykt) | 9788776848835 |
Status | Udgivet - 2013 |
Navn | Cursiv |
---|---|
Nummer | 12 |
ISSN | 1901-8878 |
Emneord
- IRF
- situationsdidaktik
- faglighed
- projektorienteret undervisning, interventionsforskning, orienteret autonomi, vurderingsfokus, scenariebaseret undervisning
- autentisk
- Didaktik
- Grundskole
- Almen didaktik
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Lærerkompetenceudvikling i relation til digitalisering og it-fagdidaktisk praksis i dansk i udskolingen - et interventionsforskningsprojekt
Fougt, S. S. (Deltager)
01/09/2012 → 31/08/2015
Projekter: Projekt › Forskning
Fil