Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Simple principper for livet

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

Standard

Simple principper for livet. / Knoop, Hans Henrik.

I: Folkeskolen, Bind 127, Nr. 17, 2010, s. 58-58.

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

Harvard

Knoop, HH 2010, 'Simple principper for livet', Folkeskolen, bind 127, nr. 17, s. 58-58.

APA

Knoop, H. H. (2010). Simple principper for livet. Folkeskolen, 127(17), 58-58.

CBE

Knoop HH. 2010. Simple principper for livet. Folkeskolen. 127(17):58-58.

MLA

Knoop, Hans Henrik. "Simple principper for livet". Folkeskolen. 2010, 127(17). 58-58.

Vancouver

Knoop HH. Simple principper for livet. Folkeskolen. 2010;127(17):58-58.

Author

Knoop, Hans Henrik. / Simple principper for livet. I: Folkeskolen. 2010 ; Bind 127, Nr. 17. s. 58-58.

Bibtex

@article{0b43a190b47111dfb21e000ea68e967b,
title = "Simple principper for livet",
abstract = "S{\aa} hvad er da kriteriet for »et godt nok princip« i skolen? Er der overhovedet noget generelt svar p{\aa} det? Jeg vover at svare bekr{\ae}ftende, for vi er som mennesker p{\aa} mange m{\aa}der s{\aa} ens, at ganske mange principper vil kunne underst{\o}tte alles trivsel og pr{\ae}stationer samtidig. Her er et enkelt eksempel, jeg godt t{\o}r st{\aa} inde for:Det er forbudt at acceptere meningsl{\o}shed i skolen uden at g{\o}re noget meningsfuldt ved det!Med overh{\ae}ngende risiko for overdreven selvreference vil jeg mene, det er et godt princip, fordi det lever op til mit generelle kvalitetskriterium for principper, for s{\aa} vidt det fremmer folks oplevelse af at kunne handle frit, ansvarligt, engageret og meningsfuldt - uanset hvem de er - hvilket betyder, at alle f{\aa}r mere energi, mere gl{\ae}de, bedre processer og bedre resultater ved hj{\ae}lp af princippet.Og hvis det forekommer besv{\ae}rligt at skulle bek{\ae}mpe meningsl{\o}sheden, kan man jo overveje, hvordan det vil v{\ae}re at leve med den. Det er lidt ligesom det engelske kofanger-slogan: »If you think education is expensive, try ignorance«.",
keywords = "Demokrati, L{\ae}ring, Undervisning, Positiv psykologi, Democracy, Learning, Education, Positive psychology",
author = "Knoop, {Hans Henrik}",
year = "2010",
language = "Dansk",
volume = "127",
pages = "58--58",
journal = "Folkeskolen",
issn = "0015-5837",
number = "17",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Simple principper for livet

AU - Knoop, Hans Henrik

PY - 2010

Y1 - 2010

N2 - Så hvad er da kriteriet for »et godt nok princip« i skolen? Er der overhovedet noget generelt svar på det? Jeg vover at svare bekræftende, for vi er som mennesker på mange måder så ens, at ganske mange principper vil kunne understøtte alles trivsel og præstationer samtidig. Her er et enkelt eksempel, jeg godt tør stå inde for:Det er forbudt at acceptere meningsløshed i skolen uden at gøre noget meningsfuldt ved det!Med overhængende risiko for overdreven selvreference vil jeg mene, det er et godt princip, fordi det lever op til mit generelle kvalitetskriterium for principper, for så vidt det fremmer folks oplevelse af at kunne handle frit, ansvarligt, engageret og meningsfuldt - uanset hvem de er - hvilket betyder, at alle får mere energi, mere glæde, bedre processer og bedre resultater ved hjælp af princippet.Og hvis det forekommer besværligt at skulle bekæmpe meningsløsheden, kan man jo overveje, hvordan det vil være at leve med den. Det er lidt ligesom det engelske kofanger-slogan: »If you think education is expensive, try ignorance«.

AB - Så hvad er da kriteriet for »et godt nok princip« i skolen? Er der overhovedet noget generelt svar på det? Jeg vover at svare bekræftende, for vi er som mennesker på mange måder så ens, at ganske mange principper vil kunne understøtte alles trivsel og præstationer samtidig. Her er et enkelt eksempel, jeg godt tør stå inde for:Det er forbudt at acceptere meningsløshed i skolen uden at gøre noget meningsfuldt ved det!Med overhængende risiko for overdreven selvreference vil jeg mene, det er et godt princip, fordi det lever op til mit generelle kvalitetskriterium for principper, for så vidt det fremmer folks oplevelse af at kunne handle frit, ansvarligt, engageret og meningsfuldt - uanset hvem de er - hvilket betyder, at alle får mere energi, mere glæde, bedre processer og bedre resultater ved hjælp af princippet.Og hvis det forekommer besværligt at skulle bekæmpe meningsløsheden, kan man jo overveje, hvordan det vil være at leve med den. Det er lidt ligesom det engelske kofanger-slogan: »If you think education is expensive, try ignorance«.

KW - Demokrati

KW - Læring

KW - Undervisning

KW - Positiv psykologi

KW - Democracy

KW - Learning

KW - Education

KW - Positive psychology

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 127

SP - 58

EP - 58

JO - Folkeskolen

JF - Folkeskolen

SN - 0015-5837

IS - 17

ER -